Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelRingklocka?
You need to log in to create posts and topics.

Är det lag på att ha ringklocka på alla cyklar eller bestämmer man det själv?

Saxat från http://www.vagverket.se:

Enligt lag måste en cykel alltid ha
ringklocka
broms.

I mörker måste cykeln också ha
strålkastare med vitt eller gult ljus fram
lykta med rött ljus bak
vit reflex fram röd reflex bak
orangegula eller vita reflexer åt s

Tackar så mycket för infon. Då är inte min ringklocka till racern något felköp. 🙂

inte många cyklar som har ringklocka. Inte ens alla cressent damcyklar säljs med ringklocka vilket jag tycker är konstigt.

Men de flesta (om inte alla) standardcyklar man ser i butikerna har ringklocka från fabrik. Det verkar vara mer på racersidan det är ringklockefritt på styret. Det finns ju en klar poäng med att ha den monterad om man kör där det rör sig andra människor..

På tex halvvättern där alla inte kör så fort så är rösten bra att använda för att göra folk uppmärksamma. Tror inte att en ringklocka hade hjälpt speciellt mycket

Tänkte mer på "normal" stadstrafik där man möter eller kör om enstaka personer. Där funkar ringklocka bra. Har ingen erfarenhet av att cykla i större folksamlingar men jag kanske stöter på det i framtiden... 🙂

Tyvärr så säger lagen att cykeln ska ha ringklocka. Lite fånigt för det känns säkrare att skrika åt dem framför än att släppa ena handtaget och plinga.
Har dock märkt att mitt skrikande inte sällan leder till att folk stannar och vänder sig om istället fö

Var en del skrikande på VR, men det var inte lätt att höra vad vederbörande sa och vem det gällde. Ringklocka hade funkat minst lika bra.

Jag har en ringklocka på min racer. En liten rackare som kostade en tia eller så på biltema. Reflexerna däremot är en annan historia. De där rackarns ekerreflexerna bara far av hela tiden. Så just nu har jag nog ingen.