Quote from Guest on 24 June 2008, 13:38Är det lag på att ha ringklocka på alla cyklar eller bestämmer man det själv?
Är det lag på att ha ringklocka på alla cyklar eller bestämmer man det själv?
Quote from Jonas Täng on 24 June 2008, 13:48Saxat från www.vagverket.se:
Enligt lag måste en cykel alltid ha
ringklocka
broms.I mörker måste cykeln också ha
strålkastare med vitt eller gult ljus fram
lykta med rött ljus bak
vit reflex fram röd reflex bak
orangegula eller vita reflexer åt s
Saxat från http://www.vagverket.se:
Enligt lag måste en cykel alltid ha
ringklocka
broms.
I mörker måste cykeln också ha
strålkastare med vitt eller gult ljus fram
lykta med rött ljus bak
vit reflex fram röd reflex bak
orangegula eller vita reflexer åt s
Quote from Funbeat user on 24 June 2008, 13:51Tackar så mycket för infon. Då är inte min ringklocka till racern något felköp. 🙂
Tackar så mycket för infon. Då är inte min ringklocka till racern något felköp. 🙂
Quote from j sollerman on 24 June 2008, 14:08inte många cyklar som har ringklocka. Inte ens alla cressent damcyklar säljs med ringklocka vilket jag tycker är konstigt.
inte många cyklar som har ringklocka. Inte ens alla cressent damcyklar säljs med ringklocka vilket jag tycker är konstigt.
Quote from Funbeat user on 24 June 2008, 14:11Men de flesta (om inte alla) standardcyklar man ser i butikerna har ringklocka från fabrik. Det verkar vara mer på racersidan det är ringklockefritt på styret. Det finns ju en klar poäng med att ha den monterad om man kör där det rör sig andra människor..
Men de flesta (om inte alla) standardcyklar man ser i butikerna har ringklocka från fabrik. Det verkar vara mer på racersidan det är ringklockefritt på styret. Det finns ju en klar poäng med att ha den monterad om man kör där det rör sig andra människor..
Quote from j sollerman on 24 June 2008, 14:13På tex halvvättern där alla inte kör så fort så är rösten bra att använda för att göra folk uppmärksamma. Tror inte att en ringklocka hade hjälpt speciellt mycket
På tex halvvättern där alla inte kör så fort så är rösten bra att använda för att göra folk uppmärksamma. Tror inte att en ringklocka hade hjälpt speciellt mycket
Quote from Funbeat user on 24 June 2008, 14:20Tänkte mer på "normal" stadstrafik där man möter eller kör om enstaka personer. Där funkar ringklocka bra. Har ingen erfarenhet av att cykla i större folksamlingar men jag kanske stöter på det i framtiden... 🙂
Tänkte mer på "normal" stadstrafik där man möter eller kör om enstaka personer. Där funkar ringklocka bra. Har ingen erfarenhet av att cykla i större folksamlingar men jag kanske stöter på det i framtiden... 🙂
Quote from Camilla Höög on 24 June 2008, 14:47Tyvärr så säger lagen att cykeln ska ha ringklocka. Lite fånigt för det känns säkrare att skrika åt dem framför än att släppa ena handtaget och plinga.
Har dock märkt att mitt skrikande inte sällan leder till att folk stannar och vänder sig om istället fö
Tyvärr så säger lagen att cykeln ska ha ringklocka. Lite fånigt för det känns säkrare att skrika åt dem framför än att släppa ena handtaget och plinga.
Har dock märkt att mitt skrikande inte sällan leder till att folk stannar och vänder sig om istället fö
Quote from Funbeat user on 24 June 2008, 15:00Var en del skrikande på VR, men det var inte lätt att höra vad vederbörande sa och vem det gällde. Ringklocka hade funkat minst lika bra.
Var en del skrikande på VR, men det var inte lätt att höra vad vederbörande sa och vem det gällde. Ringklocka hade funkat minst lika bra.
Quote from Jonas Täng on 24 June 2008, 15:33Jag har en ringklocka på min racer. En liten rackare som kostade en tia eller så på biltema. Reflexerna däremot är en annan historia. De där rackarns ekerreflexerna bara far av hela tiden. Så just nu har jag nog ingen.
Jag har en ringklocka på min racer. En liten rackare som kostade en tia eller så på biltema. Reflexerna däremot är en annan historia. De där rackarns ekerreflexerna bara far av hela tiden. Så just nu har jag nog ingen.