Quote from Guest on 9 February 2008, 23:25Har börjat att löpträna ganska så starkt så här inledelsevis på året.
Har alltid tränat mycket, men inte direkt löpträning då jag inte haft någon motivation.Vilka är de vanliga skadorna vid löpträning och hur bör man träna för att undvika dem? Är rädd a
Har börjat att löpträna ganska så starkt så här inledelsevis på året.
Har alltid tränat mycket, men inte direkt löpträning då jag inte haft någon motivation.
Vilka är de vanliga skadorna vid löpträning och hur bör man träna för att undvika dem? Är rädd a
Quote from Funbeat user on 9 February 2008, 23:35Utan att veta någon statistik tror jag det vanligaste problemet är att man startar och springer för mycket på en gång. Går man från noll till mycket träning kan man rätt råka ut för sjukdomar också.
Och då får man troligen problem med löparknä (kolla go
Utan att veta någon statistik tror jag det vanligaste problemet är att man startar och springer för mycket på en gång. Går man från noll till mycket träning kan man rätt råka ut för sjukdomar också.
Och då får man troligen problem med löparknä (kolla go
Quote from Elias Engqvist on 10 February 2008, 10:47Samtidigt får du löpning att låta jättefarligt! Om man tar det lugnt i början och tar åt sig av de råd som säger att man måste bygga upp muskelfästen, leder, senor mm (Tar betydligt längre tid än att förbättra konditionen) så är det härligt att sticka ut
Samtidigt får du löpning att låta jättefarligt! Om man tar det lugnt i början och tar åt sig av de råd som säger att man måste bygga upp muskelfästen, leder, senor mm (Tar betydligt längre tid än att förbättra konditionen) så är det härligt att sticka ut
Quote from Funbeat user on 10 February 2008, 12:03Bör min försiktighetsstrategi vara mer avancerad än att jag (lite förenklat) kör på om det känns bra, och vilar om det gör ont?
Bör min försiktighetsstrategi vara mer avancerad än att jag (lite förenklat) kör på om det känns bra, och vilar om det gör ont?
Quote from Linnea Persson on 10 February 2008, 12:28Max 10 % ökning per vecka brukar väl vara en bra tumregel att hålla sig till. Att känna om det känns bra brukar ju funka, men jag körde efter den metoden, helt plötsligt efter en löprunda fick jag jätteont i knät, tog rätt lång tid att komma tillbaka. jag
Max 10 % ökning per vecka brukar väl vara en bra tumregel att hålla sig till. Att känna om det känns bra brukar ju funka, men jag körde efter den metoden, helt plötsligt efter en löprunda fick jag jätteont i knät, tog rätt lång tid att komma tillbaka. jag
Quote from Funbeat user on 10 February 2008, 12:30Ajdå. 10%, det ska jag komma ihåg.
Ajdå. 10%, det ska jag komma ihåg.
Quote from Funbeat user on 10 February 2008, 12:51Jag är ingen expert men jag har som nybörjare erfarenhet av problem med benhinnor, höft, löparknä, vader och hälsenor beroende på för snabb ökning av längd, intensitet och felaktig löpteknik. I fallet med höften resulterade det i en lång rehabilitering på
Jag är ingen expert men jag har som nybörjare erfarenhet av problem med benhinnor, höft, löparknä, vader och hälsenor beroende på för snabb ökning av längd, intensitet och felaktig löpteknik. I fallet med höften resulterade det i en lång rehabilitering på
Quote from Funbeat user on 10 February 2008, 17:13OK, Jag kanske borde varit mer uppmuntrande. 🙂 Men det fixar ju ni andra.
Mina kompisar lyssnar dock inte på mina råd. Gissa om de dras med problemen jag skrev... 🙁
OK, Jag kanske borde varit mer uppmuntrande. 🙂 Men det fixar ju ni andra.
Mina kompisar lyssnar dock inte på mina råd. Gissa om de dras med problemen jag skrev... 🙁
Quote from Funbeat user on 10 February 2008, 20:14Upplevde inte att jag fick några speciella överbelastningskador när jag började springa. När jag började gå upp i mängd samt fart och viloperioderna mellan passen blev kortare var då man fick problem från och till. Sen kan man inte sticka under stol med a
Upplevde inte att jag fick några speciella överbelastningskador när jag började springa. När jag började gå upp i mängd samt fart och viloperioderna mellan passen blev kortare var då man fick problem från och till. Sen kan man inte sticka under stol med a