Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelRulltider
You need to log in to create posts and topics.

12

Som komplett novis på cykeltävlingar så måste jag ställa en kanske dum fråga.

Många tävlingsberättelser beskriver mycket tydligt rulltider och totaltider. Jag förstår vad de olika begreppen betyder men hur håller ni koll på dessa tider? Har alla sån koll

Jag har två alternativ för att få fram "rulltider". Dels så har jag autopaus på klockan så står jag still så stannar den per automatik. Dels så använder jag Strava som automatiskt anger både "Moving time" och "Elapsed Time"

Som man har jag ju svårt att ta till mig instruktionsböcker ;), finns autopaus på de flesta klockor? jag har en GF305:a

Ja det finns på 305:an och laddar du upp datat till Garminconnect (alltså på nätet inte programet i datorn) så får du fram data som du inte kan se annars)

mvh
agron

Jag skulle tro att det finns på 305:an. Jag har en GF 405cx och där kan jag välja att aktivera autopaus vid stopp eller sätta autopaus när jag understiger en viss hastighet. Himla praktiskt med instruktionsböcker;)

hehe, jag har lyckats hitta inställningen nu. Ser fram emot att testa på nästa cykelpass. Tack för hjälpen!

Agron- ska testa det där med Garminconnect också

Conny:
Är det inte så att du dessutom blandar ihop cykeltävlingar och motionslopp?
Tex VR är inte en cykeltävling, det är ett motionslopp.

Jag känner inte till någon svensk cykeltävling där det skiljer mellan totaltid och rulltid för cyklisterna.

Jag refererar till alla personliga berättelser om loppet där berättaren har tydliga uppgifter om rull- och totaltider.

Att VR sen bara redovisar den totala tiden har jag förstått.

Att ange rulltid och totaltid är väl delvis för att vissa cykeldatorer ger bara rulltid, de stannar så fort cykeln gör det, delvis för en _egen_ utvärdering, "ska jag satsa på att cykla fortare eller skära ner stopptiderna?"
Eller "Ökar mina stopptider nä

12