Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningRunners (tidskrift)
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag köpte den amerikanska tidskriften Runners nu när jag var ute och reste. Gissa om jag blev förvånad när jag började läsa och insåg att "det här har jag ju precis läst!!" Samma bilder och samma text, men på svenska. De längre artiklarna skilde sig.

Det

Syndikering är mycket billigare än att producera eget material. Det är helt enkelt billigare att översätta en utländsk artikel än göra redaktionellt material själv.

Det är väldigt vanligt i teknikoreinterade tidningar, speltidningar och tidningar som int

"Det är väldigt vanligt i teknikoreinterade tidningar, speltidningar och tidningar som inte är dagstidningar."

Många dagstidningar köper ju in artiklar från tex TT och bara översätter dem. Men det är nog inte lika vanligt som inom de du nämner.

Sen finn

Spel pch tekniktidningar betalar ofta för att få använda namnet på tidningen, och då ingår det i den avgiften att de får tillgång till det utländska orginalets material.

Fast istället för att skriva t ex Gregory McPeck (som ju inte låter så svenskt) som

Synd? Jag tycker det är jättebra. Höjer ju kvalitén. I en "helsvensk" tidning hade med största sannolikhet inte kunnat göra samma intervjuer mm. Att det blir "billigare" gör ju att man kan lägga mer resurser på att göra bra reportage osv.

Smaken är som baken, jag tycker som sagt att egenproducerat material blir bättre, mer lokaliserat och mer personligt. De sparade resurserna du tror på är mer en fråga om minskat underskott nu för tiden än några resurser som kan omfördelas, det är rätt job

Man kan väl säga att det viktigaste är att artiklarna är bra, inte om de är svenska eller översatta. Sedan får man väl både bra och dåliga artiklar från respektive källa.

Risken med att översätta material är väl just att det blir mindre relevant för sven

Får jag fråga, tycker ni tidningarna ger något efter ett par år? Jag uppfattar det så att tidningarna kör ung. samma sak om och om igen med ett par års cykler. Skulle jag plocka upp tex "Climbing" idag skulle jag känna igne de flesta reportage och artikla

Håkan, visst har du en poäng där.

Det är dessutom en fördel för annonsavdelningen om artiklarna knyter an till svenska förhållanden och den svenska marknaden eftersom det blir lättare att sälja in annonsplatserna. Det är inte alltid de hänger ihop, men

Jag gillar Running Times, men jag har inte prenumererat länge så jag vet inte om den kommer att bli lika repetetiv som de andra tidningarna.

Annar kunde jag tänka mig en Runes World, om energikaka ingår. 🙂

12