Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSämre eller bättre av viktminskni …
You need to log in to create posts and topics.

En cyklist som väger 100kg som inte tränar så mycket har nytta av av sin vikt.
Benen är vana att bära 100kg och således är benen 100kg starka.
Om cyklisten går ner 30kg till 70kg. Tränar lika lite som innan.
Kommer det då gå fortare eller ej?

Benen är

Beror på om personen är 1,70 eller 2 m...

Beror framförallt på banan skulle jag säga. Är det slätt väg mer, backigt väg mindre.

Troligen tränar personen åtminstone något under resan mellan 100 till 70 kg. När hen börjat sin viktminskning och sitter på cykeln märker hen att det går lättare att trampa. Hen har två primära val i ett "effektperspektiv", antingen att hålla samma tempo

Kan bara tala för mig själv, men jag är oerhört mycket snabbare som 65 kg än som 110 kg. Det är ju liksom inte bara så att benen är vana vid att bära mer, men man blir ju så orörlig och det är mycket kropp som ska syresättas av samma hjärta... Det kanske

Till en viss gräns tror jag knappt det spelar någon roll om "övervikten" beror av muskler eller fett, det är dövikt oavsett. Det går att vara extremt snabb utan att för den skull ha en hög maximal effektutveckling.

"En cyklist som väger 100kg som inte tränar så mycket har nytta av av sin vikt.
Benen är vana att bära 100kg och således är benen 100kg starka.
Om cyklisten går ner 30kg till 70kg. Tränar lika lite som innan.
Kommer det då gå fortare eller ej?"

Det be

Jag har gått ner drygt 30kg och i mitt fall så spelar det inte så stor roll när det är platt, men så fort det börjar bli uppförsbacke så spelar det en jäkla roll.
Jag märker inte av det speciellt mycket i nedförsbackarna, men jag borde blivit lite långsa

Snittvikten på manliga cykelproffs ligger en bra bit under 70 kg. Finns en anledning till det...

Finns det någon fysiskt bevandrar funbeatare som kan räkna på detta?
Massan minskar men även effekten