Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSalt på kroppen vid träning
You need to log in to create posts and topics.

12

Efter gårdagens och dagens löparpass har jag haft "salt" på kroppen. Det är mest på ställen där jag svettar som mest. Jag undrar helt enkelt vad det beror på. Är det brist på något eller är detta en naturlig effekt av värmen??

Maria

"Svettning, transpiration eller perspiration är en process där en saltig vätska, svett, produceras av svettkörtlar i huden"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svett

Saltet finns i kroppen och följer med svetten ut och stannar där när vätskan dunstat. Det är därför det är viktigt att ersätta inte bara vätska utan även salt när man ansträngt sig hårt.

resorb:)

Smaka på svettet (ja, kanske inte det på fötterna eller under armarna då...). Det är väldigt salt!

Det är väl därför det kliar på huden när man svettas?

Det handlar alltså om att man måste ersätta förlorad vätska/salt. Men varför stannar det på kroppen ibland och inte efter varje träningspass?

Det stannar nog alltid på kroppen när man svettats. Hur mycket saltet märks lär väl bero på hur mycket man svettats, svetten dunstar ju bort, men salterna blir kvar på huden. Så ju mer du har svettats, desto mer har dunstat och därmed också mer salt på hu

Saltet försvinner när du duschar eller mekaniskt tar bort det ("gnugga"). Är det kvar efter duschen har du inte duschat tillräckligt noga 😉

Jag tänkte på innan man duschat... Efter duschen bör det ju inte finnas kvar så mkt som Anna säger.

12