Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSaltlakrits - > saltbalans?
You need to log in to create posts and topics.

Hörde från en kompis att om man har vätskebrist kan det vara bra att äta saltlakrits oc dricka vatten - kan det stämma?

Kan lakritsen täcka den salten du behöver i kroppen eller bara en del?

Saltlakrits brukar inte innehålla så mkt salt utan mer salmiak. Men det brukar kännas bra ändå lustigt nog.

Är det inte salmiak, saltlakrits, som är laxerande?
Det känns inte som en sak man vill äta när man springer, löparmagar kan vara griniga nog ändå.

För att inte få vätskebrist när man tränar behöver man dricka. Dock så tappar man salt och för att kunna binda vätskan kan det vara bra att få i sig just salt. Jag skulle heller inte vilja springa och äta saltlakrits men däremot bör sportdryck fungera all

Lakrits är lite lömskt men gott.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11583&epslanguage=SV

Saltgurka serverades efter 30 km på Östergarns marathon, vill jag minnas. Det kändes oerhört märkligt att knapra i sig saltgurka mitt under ett löppass, men det kändes som att det gjorde gott!

Vad gäller saltlakrits har jag ingen aning, men det är gott o

Håller med Lingling. Det känns bra med saltlakritsar, och särskilt på slutet av långlopp. Sitter säkert i huvudet, precis som allt annat, men placeboeffekten ska man inte underskatta.
Saltgurka däremot har jag tittat på ett par gånger under marathonlopp,

I vanliga fall tycker jag saltgurka är äckligt, men under en mara är det fantastiskt gott av någon besynnerlig anledning 🙂

Jag gillar saltgurka även under normala omständigheter och åt det med stort välbehag under Tjejvättern.