Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSchwalbe Ice Spiker Pro Evolution …
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej,

Har precis skaffat ett par såna till min 29er och ser att det blir minusgrader i veckan och tänkte sätta på dem. Har läst lite om däcken och ser till min förvåning att man ska köra in däcken ~50 km på asfalt för att bränna in dubben. Det finns ingen

Jag har kört med Schwalbe Ice Spiker Pro 26" och då mina turer inte kan börja och sluta på annat än asfalt så har jag kommit fram till att man INTE skall rulla där mer än nödvändigt, i mitt fall försvinner varenda dubb över en vinter ur bakdäcken men fram

Det lät ju skittråkigt att du förlorat alla dubb på en vinter! Det känns som man kan förvänta sig lite mer av däck med riktpris 1250:-/styck 🙁

Varför köra in dem på grusväg istället för asfalt? Man borde väl löpa större risk att tappa dubb på grusväg än

Min egen teori, att det "gnossas" till utan att det sätter press på dubben iom att de kan sticka ner i gruset. Det lustiga är att det däck jag har fram har i stort sett alla dubben kvar, spetsiga och fina men nedtryckta i däcket så de sticker inte fram oc

Så, nu har jag kört första rundan med däcken. En väldigt läcker upplevelse när de smattrar i asfalten. Jag blev förvånad över komforten, otroligt sköna, även på asfalt. Vad som förvånade mig mest var hur snabba de var. Jag hade förväntat mig att jag skull

Hur går det med dubben efter inkörning? Håller de för både skog och asfalt? Har precis fått hem mina egna och är lite fundersam efter att ha sett tråden...

Cykeldäck med dubbar ska nog "köras in" dvs dom första turena i lugnt tempo så att dubbarna inte åker ur, antar att gummit hårdnar efter dom första gångerna och sen sitter dubbarna bättre.
så ska även bildäck med dubbar skötas

Vänligen Mårten

Blir till att släppa ut ordentligt med luft och köra några mil till ser jag.

Stort tack SB!

Jag kör alltid med under 1,5 bar (trots slangar) vilket jag tror många anser är lågt...

-Kanske skulle varit ännu lägre men då blir det väldigt försiktig cykling...

"Stort tack SB!

Jag kör alltid med under 1,5 bar (trots slangar) vilket jag tror många anser är lågt...

-Kanske skulle varit ännu lägre men då blir det väldigt försiktig cykling..."

Tycker det låter lågt nog. Jag kör ungefär samma eller möjligtvis lite

12