Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSCOTT CR1 Comp Compact ?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej,
jag skall byta cykel och har provcykla ett antal. Nu har jag svårt
att välja. En av dom är med CR1 ram som fått så mycket lovord.
Då jag provar den så känns den lite "vinglig" antar att det är det man menar
med "pigg" i tester. Min fråga är om det ä

Första gången jag satte mig på en racer tyckte jag det var väldigt "vingligt" eller vad man nu ska kalla det. Det gick fort över (H)

Jag har cyklar i 2,5 år (200-300mil/år) på en racer så det är inte det.
Gissar att det har med hjulbasen att göra men är inte så bra på det här med
cyklegeometrier.

Ah okej, ja jag är ju knappast nån expert, men om du känner dig nöjd med sittställning etc så tror jag nog det bara är en vanesak 🙂

Det har nog med gaffelvinkel och hjulbas att göra. Troligtvis har den "raceigare" geometri än vad du är van vid.

Känslan jag fick när jag testade CR1 första gången var att den ville stegra sig. Ett jäkla drag bara. 🙂 Antagligen för att jag var helt lamer på racer men men.... Visste att alla mått var rätt på den. Om du sitter bra på den så är det nog läge att köpa.

Andreas,
hur känns den nu när du haft den ett tag? Tycker du den kännns bra nu?

Ja absolut! Med alla millimeterjusteringar hit och dit på pedaler(skor), sadel, styre mm så är den perfekt tycker jag. Men har iof inte mycket att jämföra med. För att utvärdera en annan cykel mer än sittställningen och första intryck torde det krävas ett

Jag har en CR1 Team och är mycket nöjd. Komfortmässigt kan jag cykla hur långt som helst på den, om det beror på att storleken nästan är millimeteranpassad till mig eller att jag finner mig i vad som helst vet jag inte. När jag cyklade hem med den från sh

Eller ja, verkar som att kassetten på Compact:en har färre tänder vilket borde kompensera det hela hastighetsmässigt. Fast det anses ju som att 11 tänder bak sliter hårt på både kassett och kedja. Hur som helst är det iaf lite större skillnader i utväxlin

12