Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningSendrag i fötter och vader under …
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har ett problem som säkert fler delar med mig. Så fort jag använder benen mer aktivt under frimsim får jag sendrag (eller är det kramp?) under fötterna. Ibland fortplantar sig draget även upp i vaderna och det är ju stört omöjligt att försöka simma i

Jag hade stora problem med detta men sedan jag börjat springa (2,5 km) till simmet så har detta upphört.

Uppvärmning verkar funka klockrent på mig.
Lycka till Andreas

Ibland kan det vara relaterat till vätskebrist/saltbalans. Om inte mer sportdryck innan/under passet hjälper kan du prova tigerbalsam eller linnement på vadmuskeln.

Jag skulle inte rekommendera någon att använda tigerbalsam och sen hoppa i en bassäng där fler simmar. Inte så kul om det löser upp sig och någon får det i ögonen eller liknande.

Pröva att träna tåhävningar på en steppbräda eller i en trappa, du kanske behöver bli starkare i fötter och vrister. Man behöver vara både stark och smidig för att simma bra och ha bra teknik. Det blir lätt väldigt slitigt annars!

Jag har haft samma symptom. Jag löste det genom att fokusera på att slappna av i fotbladet trots att vadmuskeln är "spänd". Blev lätt att jag spännde både vaden och fotbladet annars.

Funkade för mig i alla fall.

Lycka till!

@Andreas: Jag har det omvända problemet, när jag springer till simmet (ca 17k) får jag lätt krampproblem i vaderna. Vilket gör att man får jobba mycket med armarna.

Tack för alla tips!
Det kanske är det som är mitt problem då? Detta med aktivitet INNAN simningen. Jag har oftast cyklat eller sprungit innan jag simmar. Jag simmar inte med så mycket ben (försöker spara dem i tanken att träna smart inför ev. start i tri

Robert R: Ja 17k kan ju utlösa kramp i sig 🙂 2,5k däremot är ju en lagom uppvärmning.

Jag går crawlkurs och läraren sa att man lätt får kramp i fötterna och vaderna om man inte slappnar av i fötterna.

12