Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonSenior eller motion
You need to log in to create posts and topics.

Hej. Har för mig att denna frågan togs upp nyligen men kan inte hitta den så frågar igen:
Vad är skillnaden på senior och motions klass? Tänkte anmäla mig till Tjörn 1/2 IM(http://www.tjorntriathlon.com/) men vet inte vilken klass jag skall välja.

Senior är tävlingsklass och kräver normalt klubbtillhörighet/tävlingslicens. Motion är väl öppen för alla.

Nu svarade jag som löpare och har aldrig tävlat i triathlon, det kan hända att jag inte har full koll på hur det funkar här 🙂

Ok. Antar det inte borde vara nån skillnad i triathlon och löpning. Men som jag förstår det så är enda praktiska skillnaden att man får ett klubbnamn i resultatraden när man anmäler sig som senior(alltså egentligen ingen skillnad alls).

Ett tillägg till ett annars korrekt svar: på tri-tävlingar i Sverige är det tyvärr inte ovanligt att motionsklass får sin simning nedkortad/utbytt pga vädret.

Så här är min uppfattnng om det hela:

Det finns 3 avdelningar -
Senior
Åldersklasser
och Motion

De som tävlar i Senior är de som kan vinna hela tävlingen (resp komma 2:a osv förstås)
Sen tävlar man i åldersklass för att vara bästa 40-45-åring tex
Sen

Senior = Tävlingsklass och licens (med licens ingår en del försäkringar)
Motion = Ingen licens krävs och man får förlita sig på sina egna försäkringar.

Christer skriver att man inte behöver vara med i klubb för att lösa licens. Det är fel. För att lösa tävlingslicens måste du vara medlem i en klubb som i sin tur är medlem i svenskatriathlon förbundet.

"För att få deltaga i tävlingsklass krävs att du til

Ok, sorry!

Tävlar dom i åldersgrupperna bara mot varandra eller även mot seniorerna?