Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningSimma långt och snabbt
You need to log in to create posts and topics.

Här följer länkar till ett föredrag av Terry Laughlin, som tagit fram TI-metoden för crawlsim.

Jag själv är ett exempel på att det går att lära sig själv crawl enbart genom att studera TI med DVD och böcker. Rekommenderas till alla som vill lära sig cra

Nej det tror jag inte. Jag tycker att jag är en nybörjare själv.

Ett problem är att man inte har nån som bedömmer en, men om man har nån som kan filma kan man länka filmerna till TI:s forum och få kommentarer. Det är rätt många som gör det och då det är

Precis. Jag skulle verkligen vilja (eller.. hmmm? skulle jag verkligen det?) få se en film av mig själv när jag crawlar, både en längd som känns skräp och en som känns bra.

Hehe Fredrik, det KAN ju bero på vad man jämför med? T.ex. så har jag ju längder där jag snudd på drunknar halvvägs jag kan jämföra med... om jag vill? 😉

Det är stora skyltar i vår simhall med texten "fotografering förbjuden".
Inget går upp mot att ha en tränare som pekar ut felen man gör.

Jo det är nog guld värt att ha en simtränare, FÖRUTSATT att man trivs ihop och har samma syn på hur simträning ska gå till.

Men åter igen, om man inte har den möjligheten, är självstudier ett alternativ.

Oavsett hur man gör, tycker jag det är viktigt at

Hej! Ville ge mitt bidrag till debatten.

Jag tror också att det är möjligt att till en viss gräns lära sig att simma frisim men upp till en viss gräns. Den gränsen är väldigt individuell. En del kan lära sig att simma 50 m medan andra har en naturlig fa

Lär man sig själv kanske man behöver stämma av med nån privatlektion då och då. Men då får man se till att få tag på en bra tränare för det kan nog kosta en hel del.

Förresten, vill inte låta dryg eller så men det finns inget simsätt som heter crawl inom

Du har så rätt så Martin, men eftersom frisim i klartext betyder - "ta dig till andra kanten hur tusan du vill bara du inte nuddar botten" så blir det liksom lite lättare att kalla simstilen vi alla menar för crawl.

För den som vill se olika varianter på

Det också stor skillnad på att försöka simma 50 m så snabbt som möjligt eller 1500 m. Det senare är nog ett mål som är mer vanligt hos motionärer än elit. Ska man simma långt gäller det att hushålla med krafterna och ha hög verkningsgrad.