Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningSimma långt och snabbt
You need to log in to create posts and topics.

Absolut! Simning på alla nivåer går på mångt och mycket ut på att ta sig så långt som möjligt på minsta möjliga ansträngning. Det är grundtanken iaf.

Ursäkta att jag kommer och stör i diskussionen, men jag måste bara få tala om att man visst får nudda botten under frisimmet...

410.4 Att stå på botten under frisimslopp eller under frisimssträckan
i medleytävling orsakar inte diskvalifikation, men simm

Coolt! Det har jag dock aldrig sett på TV. Menmen - I stand corrected.

Man förlorar tid på att ställa sig på bottnen.

Ja, såklart, men schysst ändå att man FÅR göra det om man känner att man måste. 😉

Om man är mer intresserad av regler finns det en hel del här:
http://www.simforbundet.se/swwwing/app/cm/Browse.jsp?PAGE=29073

Varför finns regeln att man får stå på botten i frisim och inte i de andra simsätten?

För att frisim är fri simning. Du får simma hur du vill. Dock får du inte dra i linan och du får inte använda hjälpmedel.

Kommer ihåg för några år sen då det var en kille som simmade ryggsim på 1500m frisim på DM. Fullt tillåtet.

Man får dock inte vara

Apropå att filma sig själv: Generellt får man nog aldrig fota i simhallar, men är det uppenbart vad man håller på med och man frågar badvakten snällt (och kanske undviker de tider banan bredvid är fylld av simskolan) så är det ofta inga problem.

OT: Jag hade med mig kamera med vertikalgrepp och 80-200:2.8 lins och fotograferade min dotter på simskolan en gång.
Ingen kommenterade det men OM nån hade frågat mig vems pappa jag var så hade jag bestämt mig för att svara.

-"ööö, ingens. Jag vill bar