Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonsimträning med paddlar
You need to log in to create posts and topics.

Lite OT också detta; när det gäller vändningar generellt gäller att det brukar gå lättare att vända ju högre fart man har. Lite paradoxalt för nybörjare som är ovana kanske men så är det. Har man högre fart är det både lättare att komma runt i voltvändnin

Voltvändning blir ju fel, sett ur ett triperspektiv, du kommer ju aldrig voltvända under tävling 🙂 Våga vägra voltvändning, hehe!!

För mer realistiska förhållanden är det väl bättre att inte boka utan att helt enkelt simma bland alla andra som plaskar och sparkar av glasögonen. 😉

(t+) Elin

jag tror alla vinna att lära sig att voltvända. det ger bättre fart i varje framskjutning och bättre flytt i bana om man är flera.

men även om man inte voltvända behöver man inte sätta händerna upp på kanten. jag simma alla simsett med paddl

Jag har bara testat att simma med paddlar en gång men vad jag kan minnas var det inga problem vid vändningarna trots att jag inte kan voltvända. Man behöver ju inte ta ett stadigt tag i kanten varje gång utan kan knöla sig intill och skjuta ifrån med fött

Jag vet inte om jag kan säga att jag kan voltvända, men jag gör det i alla fall, om än stappligt. Så mycket kontinuitet i simningen kan jag inte säga att det ger mig, men det är nog för att jag är för dålig i vändningen och behöver vifta och stanna upp ga

David Pavid: (t+) från en som inte kan....

Jag skulle dock vilja kunna men har inte kommit för mig att träna på det ännu. Dock för egen del så håller jag nog en mer jämn "andningsrytm" när jag vänder "som vanligt" än om jag voltvänder p g a att jag inte

Frånskjutet är nog i stort sett detsamma om man vänder vid kant och inte simmar rundbana oavsett metod. Jag tjänar nog måttligt med tid om någon alls på voltvändning, då måste jag träna mer ordentligt på just det, men det känns inte så väsentligt att opti

Simmade idag med dolme och (finis teknik) paddlar. Jag tycker att jag får bra vattenläge och får till rotationen bra, och naturligtvis bra grepp i vattnet. Efter några varv med paddlarna så testade jag utan och försökte hålla kvar känslan med paddlarna. G

Haha, vilket trauma det vore att simma in i skrevet på en grodsimmande pensionär. 😀