Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningSjunkande ben
You need to log in to create posts and topics.

12

Många har problem med att benen sjunker, vilket beror på dålig balans.

En orsak till att vissa har svårare med balansen, kan bero på att man har långa ben (och korta armar) i förhållande till kroppslängden. Kortare ben (relativt sett) gör att man lätta

Mina armar är 183 cm mellan långfingerspetsarna. Benens insida är 89 cm. Jag är 178.5 cm lång.

Benen sjunker som stenar.

En annan sak som påverkar benens flytförmåga är vinkeln på fotleden.

De flesta är ju inte så flexibla i fotlederna och då man vinklar ner fötterna för mycket (mot botten) så bromsar det upp farten ordentligt. Men det gör samtidigt att benen åker ner mot

Rasmus!
Jag är inte någon expert, men jag TROR att du har dålig balans. Med sådana proportionellt korta ben, ska det vara möjligt att simma utan sjunkande ben. Så där har du en förbättringspotential, om du vill.

Korta ben? Ca 50 % av kroppslängden? Det är förmodligen över 95:e percentilen för befolkningen när det gäller andel av kroppslängden!

Jag upplever det inte som att jag har problem med att just benen vill sjunka, däremot ligger hela jag alldeles för lågt i vattnet känns det som vilket gör andning besvärligt. Men det är klart om jag inte sparkar med benen så sjunker dom ju.

Ice Man: "Men det är klart om jag inte sparkar med benen så sjunker dom ju. "

Det behöver inte alls vara så för alla. Jag har inga problem med att ligga stilla magen i vattnet, utan att sjunka och utan att röra ben eller armar. Jag är 175 cm och väger ca

Det beror ju på att alla har olika flytförmåga pga olika mängd och fördelning av kroppsfett. Har jag en kort våtdräkt på mig får jag tillräckligt låg densitet för att kunna hålla benen och kroppen flytande om jag ligger stilla.

Flytförmågan beror också på hur mycket luft man har i lungorna.
Trotts att det känns som att man har blåst ut, har man troligtvis en del kvar.

Prova gärna att försöka sjunka till botten på poolen, genom att blåsa ut.
Jag själv börjar sjunka först när jag

Fast man får ju lära sig att man skall blåsa ur all luft innan man vrider upp huvudet för att andas. Men för att hålla optimal flytförmåga borde det ju då vara bättre att hålla lungorna fyllda med luft så länge som möjligt och sen blåsa ut och andas in sn

12