Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSkadeproblem.
You need to log in to create posts and topics.

Hej.

Jag har problem med en av mina vader när jag löper på mjukare underlag såsom bark, gräs och lera. Det liksom "hugger" till i vaden och kan inte fortsätta löpa. Det fungerar alldeles utmärkt utan några liknande problem när jag löper på asfalt.

Någo

Hugger det till i musklerna i underbenen eller i skelettbenen i underbenen?

I musklerna i vaden.

Du visar inte din träning...(H)

Skulle kunna vara sträckningar/bristningar i vadmuskeln även om jag i så fall inte förstår varför det bara händer på mjukt underlag?

Sök i så fall på t.ex. "gubbvad" & "excentriska vadhävningar" här på FB och försök avgör

Nu är den öppen...;) Ska söka på gubbvad för att lära mig mera men den trodde jag kom vid äldre åldrar...?

Gubbvad kan drabba tidigt... Men eftersom du springer så kort inpå utan känning så verkar det inte direkt som första gissningen att det det är en sträckning/bristning. I så fall handlar det om en ruptur som blir smärtfri på ett par dar men är svag i 2-3 v

Jag återkommer så snart jag kan förstå mig på vad det beror på... Precis som du säger kan jag efter ett par dagar ge mig ut på mina pass igen.. Dock har jag börjat fundera på om det inte är svaghet i mina vader som gör det då jag springer längre och längr

Här står det en hel del nyttigt:
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=669556

Iofs om gubbvad, så om det inte är det du har är det kanske överflödigt information, men rehabövningarna kanske kan vara intressanta ändå?

Intressant. Tack 🙂

Va!? Det där var ju en lärare från min skola som var med i artikeln...