Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningSkav i armhålor
You need to log in to create posts and topics.

12

Nu när det är lite ruggigt ute så är det rätt skönt med den värmande känslan från två skavda armhålor...Nja, kanske inte ändå.

Som ni kanske förstår är mitt problem att jag får jag skav i armhålorna när jag crawlar.

Ska det vara så eller har jag fel

Jag har haft samma problem men inte märkt av något på senare tid så förhoppningsvis gör jag mindre fel nu 🙂

Hur mycket roterar du skulderpartiet (och kroppen för den delen)? Om du ligger för platt kommer det skava.
Var hamnar händerna i förhållande til

Det kan nog hända att jag ligger lite för platt. Ska prova att rotera mer nästa gång.

Tror inte jag går över mittlinjen, men ska kolla det också.

Tack för tipsen.

Sedan tror jag klorvattnet löser upp ens egna naturliga skydd/glidlager av hudfett... Deo med alkohol går bort när jag har simmat iaf! 🙂

Handen över mittlinjen är enklast att be någon annan kolla: det är svårt att bedöma det själv när man ligger och simmar.

Jag vet inte vad det kan bero på, jag kan få det men det är p.g.a att jag använder ju baddräkt.

Men ett tips är att du kan ta veselin innan du simmar på det stället du får skavsår på. Flytande vaselin finns på apoteket. Jag har det till nacke och armhål

Malin, precis samma symptom som med våtdräkt: nacken brukar jag få smörja in.

Jag justerade simtagen något och då försvann skavet.

Kan ju hända att problemet återkommer vid längre simpass än vad jag kört nu senast men då ska jag prova vaselin.

Oj. Ändra inte tekniken för att slippa skav! Jag får också skavsår när passen blir längre. På med vaselin och kör bara!

Jag försöker följa Christer tips: "Armen skall inte korsa mittlinjen så att säga." vilket kändes bättre än mitt tidigare simtag där vinkel mellan arm och bröstkorg blev mindre än 90 grader.

Vaselin låter dock så trevligt att jag måste prova det snart. Ex

12