Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag ska springa min första halvmara den 12/6 (Broloppet) och jag är ingen erfaren löpare. Sprungit som längst 1,3 mil, senast jag skulle ut fick jag då skavsår efter en mil. Använder tights från Nike, vilket funkat bra tidigare och ett par shorts utanpå.

Finns inget farligt med att ta vaselin. Smörj på bara, och snåla inte. Det kan upplevas som lite obehagligt på ett halkigt sätt men det hjälper mot skavsåren. Jag har haft samma problem men kör nu alltid vaselin om jag kör pass längre än 2 timmar.
Knäprob

vasselin är superbra. Som nämndes ska man inte snåla på vasselinet. Blir alltid vasselin på insida lår o på bröstvårtor. (ett måste om man är hårig)

Ok, tack för svaren. Känns konstigt att smörja in vasselin på låren osv, men antar att man får testa det. Med rädd menar jag att man ska ju inte ha nya kläder, skor osv inför ett lopp utan att ha testat innan, och min kropp kanske reagerar väldigt dåligt

Låter lite som löparknä? Lite info finns bl.a. på
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=383343
men det finns mycket om fenomenet att söka på på Funbeat...

låter som löparknä och en lättare överansträngning. Så kan det bli för mig med när jag springer väldigt långt. (10-16 mil) Jag brukar ta voltaren 4-5 dagar efter åtminstone första och andra dagen då man har ont. Löparknä hänger mkt ihop med lårmusklerna.

Kan vara sk hopparknä också. Stretcha lårens framsidor ordentligt i så fall. Det skadar som sagt inte om det är löparknä heller. Är det hopparknä så är det inte så farligt att belasta med smärta heller men det är väl inget jag skulle rekommendera om det n