Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSkavsår på löpband
You need to log in to create posts and topics.

12

Sprang en mil på löpband för första gången i går. Jag brukar nästan aldrig få skavsår, men redan efter halva sträckan kände jag att det gjorde ont. Visserligen har jag sprungit ganska lite i höst, men jag har dock sprungit en del och jag hade väl insprung

Jag tror (notera tror) att löpsteget blir mycket mer fixerat och monotont på ett löpband eftersom underlaget är detsamma konstant under hela sträckan. Jämfört med en stig/ett spår där marken kan vara aningen kuperad, eller en så liten sak som en vattenpöl

Håller med i Jackies teori + normalt svettas man mer på löpband och våta fötter samt ben ökar risken markant för skavsår...

Ingmari

Jag springer en del på löpband men upplever inte större skillnader - åtminstone vad gäller skavsår 😉

MEN jag kan uppleva "skavsår" i form av blåsor på tårna ibland även under säsongen - när jag haft uppehåll en tid - vid lite längre pass som e

Appropå min kommentar förresten... använder du andra strumpor?
I vilket fall, se till att du har löparstrumpor om det är på fötterna du får skavsår. (Det är stor skillnad om du använder rätt strumpor)

Jag sprang en eller två gånger på löpband förra vintern och fick då blåsor på fötterna som jag aldrig fått förut. Vet inte varför men så var det. Dessutom brukar jag få mer blåsor av riktiga löparstrumpor så jag använder alltid (till allas förfäran) vanli

Intressant att läsa era svar. Jag lutar nog mest åt Jackies förklaring, alltså att det är väldigt monotont att springa på löpband. (Inte bara för hjärnan, alltså...) Sen svettas man kanske mer också - det hade jag inte tänkt på.

jag brukar tycka att friktionen är högre när man springer på löpband. Kanske pga att det är varmare och att man tenderar att köra hårdare pass? Typ intervaller eller maxningar på en viss distans. För du körde väl vinterutmaningen och då blev det väl rätt

@ Jackie ^_^: "Jag tror (notera tror) att löpsteget blir mycket mer fixerat och monotont på ett löpband eftersom underlaget är detsamma konstant under hela sträckan."

Du har helt rätt, och ett fysiologiskt faktum är att ett fixerat och monotont löpsteg,

Med det resonemanget är det alltså dumt att springa på löparbanorna på en idrottsplats också?

12