Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSkidor
You need to log in to create posts and topics.

Hej! Är det någon skillnad på att åka längdskidor och att springa? Få man samma slags konditon om det är löpningen man är ute efter?

Kondition handlar om vilken syreupptagningsförmåga man har. Det spelar ingen roll vad du tränar, så länge hjärtat får jobba.

Sedan blir man bra på det man tränar på, så för att bli bra på löpning måste du träna löpning.

Men för att träna kondition och s

Eftersom skidåkningen engagerar många fler muskler brukar man få en härlig "spelar ingen roll hur lång backen är, hjärtat pallar mer än benen"-känsla efter skidsäsongen. Nackdelen är väl att man tappar lite av spänsten i löpsteget.

Håller med om att man blir bra på det man tränar, men du kommer långt på den grundkondition du bygger upp med skidor.
Förutom spänst så tappar du tempot i löpningen...men får säkert upp tempot rätt snabbt när snön väl försvinner.

Så man kan åka skidor till mars typ. Ändå om man ska springa Göterborgsvarvet den 22 maj?

Ja du kan åka fram till i Mars. Ifjol körde jag till den 3 April och tävlade den 10 maj (på nytt PB dessutom) Men jag rekommenderar att springa 1-2 gånger i veckan hela vintern.

Personligen får jag bättre kondition av skidåkning men benen blir klenare o

okok! Jag jag löptränar redan 1-2 gånger i veckan och skidor 3 gånger i veckan.