Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSkillnad mellan Shimano 105 och S …
You need to log in to create posts and topics.

Hej!
Jag ska köpa min första racer. Är inte så kunning på växlar och sånt. Vad är det för skillnad mellan Shimano 105 och SHIMANO ULTEGRA?

Vikten tror jag. Själv märker jag ingen skillnad i växlingarna.

Den stora skillnaden är priset!

Någon teknisk skillnad måste det väl vara, men jag tror inte du kommer att märka det.

Till och med en cykelhandlare tycke att 105 var mer än tillräckligt på motionsnivå, när jag köpte ny cykel hos honom. Trotts att handla

Som redan näms ovan så är det...Vikten och Priset. Kör själv 105 (...med Ultegra kasett & kedja)
Fungerar hur bra som helst! Men åt andra hållet skulle jag inte gå (Tiagra)

Har du råd så köper du givetvis Campagnolo.

Nu är jag ingen expert men jag tycker det är skillnad när man växlar med Ultegra. Känns goare helt enkelt. Cyklade på 105 i 3 månader innan jag köpte min cykel och jag tyckte det var stor skillnad i känsla. Sen om det är nödvändigt med Ultegra för en moti

Nina:
Hur många Ultegra, resp 105-utrustade cyklar har du cyklat med?

Vad jag menar är att installationen, vajerdragningen mfl andra detaljer kan göra stor skillnad.
Ofta, men inte alltid, är det så att det slarvas en del med installation o likn på de bi

Ja, det är dumt att köpa cyklar på postorder med andra ord.

Håkan: Jag har bara cyklat på den jag först lånade och sen min egen. Mer eller mindre. Men jag provcyklade en herrans massa cyklar innan jag bestämde mig och valde den med Ultegra just för känslan. (Och för att den var snygg 😉 )

Nina just den känslan är den viktigaste! 🙂