Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSkillnad på äldre och ny cykel
You need to log in to create posts and topics.

Bättre sittställning brukar vara det som ökar hastigheten mer än lite mer aerodynamiska prylar. Fast bäst är ju starkare benmuskler och uthålligare hjärta förstås!

En skillnad mellan äldre och nyare cykel kan också vara att ffa växeldelarna (men även and

En i min klubb sykler på en stålsykkel med 8 gir, girhendlene på skrårøret. I tillegg har han alt av reservedeler i en liten ryggsekk.

Og han åker "skiten" av oss. Fa....n, det er iriterende. Spesielt ryggsekken.

Moralen : det er mannen på syklen som b

På liknande sätt som prestanda för motorn i bilen är det mest avgörande för hastigheten. Aerodynamik etc spelar naturligtvis en roll men mest "på maginalen".

Sen är det ju även så att jag persoligen tycket det är roligare att cykla på riktigt bra grejor.

David Pavid.

En kort sammanfattning från billigast till dyrast för att bli snabbare.

1. Mer och hårdare träning, på det man vill bli bra på.
2. Tempopinnar, areodynamisk sittställning och tighta kläder
3. Kassett efter banprofil
4. Aerohjul
5. Ny dyrare

Skillnad på sunkiga hjul o hyfsade hjul är verkligen märkbar även för amatörer som jag. Skillnad på 5/6000-kronors hjul o 10000-kronorshjul vet jag inte hur mycket man märker.

Ja, hjulbyte på min integsräser gav en av de större aha-upplevelserna i min träningskarriär.

Tempohjälm gör mer än hjul har jag förstått det som. Särskilt om man räknar per krona!

Beror väl på hur man cyklar. På en knixig bana med låg snittfart gör väl inte tempohjälm särskilt mycket? Där är lätta o styva hjul bra. Ska du ligga o tugga i jämn o hög fat är hjälmen bra o hjulvikten minrde viktig?

Sant. På de flesta triathlonlopp är nog dock banan sån att tempohjälmen är viktigare än hjulen. Men inte på alla, och på vissa kanske man inte ens ska ha tempohjälm med tanke på den högre vikten?

Tempohjälm är mycket viktigare än aerohjul. Vindtunneltest är troligen mer givande också, trots att det är dyrt.