Quote from Elias Engqvist on 27 August 2012, 09:10Bättre sittställning brukar vara det som ökar hastigheten mer än lite mer aerodynamiska prylar. Fast bäst är ju starkare benmuskler och uthålligare hjärta förstås!
En skillnad mellan äldre och nyare cykel kan också vara att ffa växeldelarna (men även and
Bättre sittställning brukar vara det som ökar hastigheten mer än lite mer aerodynamiska prylar. Fast bäst är ju starkare benmuskler och uthålligare hjärta förstås!
En skillnad mellan äldre och nyare cykel kan också vara att ffa växeldelarna (men även and
Quote from Funbeat user on 27 August 2012, 10:08En i min klubb sykler på en stålsykkel med 8 gir, girhendlene på skrårøret. I tillegg har han alt av reservedeler i en liten ryggsekk.
Og han åker "skiten" av oss. Fa....n, det er iriterende. Spesielt ryggsekken.
Moralen : det er mannen på syklen som b
En i min klubb sykler på en stålsykkel med 8 gir, girhendlene på skrårøret. I tillegg har han alt av reservedeler i en liten ryggsekk.
Og han åker "skiten" av oss. Fa....n, det er iriterende. Spesielt ryggsekken.
Moralen : det er mannen på syklen som b
Quote from Funbeat user on 27 August 2012, 10:22På liknande sätt som prestanda för motorn i bilen är det mest avgörande för hastigheten. Aerodynamik etc spelar naturligtvis en roll men mest "på maginalen".
Sen är det ju även så att jag persoligen tycket det är roligare att cykla på riktigt bra grejor.
På liknande sätt som prestanda för motorn i bilen är det mest avgörande för hastigheten. Aerodynamik etc spelar naturligtvis en roll men mest "på maginalen".
Sen är det ju även så att jag persoligen tycket det är roligare att cykla på riktigt bra grejor.
Quote from Funbeat user on 27 August 2012, 11:05David Pavid.
En kort sammanfattning från billigast till dyrast för att bli snabbare.
1. Mer och hårdare träning, på det man vill bli bra på.
2. Tempopinnar, areodynamisk sittställning och tighta kläder
3. Kassett efter banprofil
4. Aerohjul
5. Ny dyrare
David Pavid.
En kort sammanfattning från billigast till dyrast för att bli snabbare.
1. Mer och hårdare träning, på det man vill bli bra på.
2. Tempopinnar, areodynamisk sittställning och tighta kläder
3. Kassett efter banprofil
4. Aerohjul
5. Ny dyrare
Quote from Funbeat user on 27 August 2012, 11:09Skillnad på sunkiga hjul o hyfsade hjul är verkligen märkbar även för amatörer som jag. Skillnad på 5/6000-kronors hjul o 10000-kronorshjul vet jag inte hur mycket man märker.
Skillnad på sunkiga hjul o hyfsade hjul är verkligen märkbar även för amatörer som jag. Skillnad på 5/6000-kronors hjul o 10000-kronorshjul vet jag inte hur mycket man märker.
Quote from Funbeat user on 27 August 2012, 11:19Ja, hjulbyte på min integsräser gav en av de större aha-upplevelserna i min träningskarriär.
Ja, hjulbyte på min integsräser gav en av de större aha-upplevelserna i min träningskarriär.
Quote from Funbeat user on 27 August 2012, 11:22Tempohjälm gör mer än hjul har jag förstått det som. Särskilt om man räknar per krona!
Tempohjälm gör mer än hjul har jag förstått det som. Särskilt om man räknar per krona!
Quote from Funbeat user on 27 August 2012, 11:27Beror väl på hur man cyklar. På en knixig bana med låg snittfart gör väl inte tempohjälm särskilt mycket? Där är lätta o styva hjul bra. Ska du ligga o tugga i jämn o hög fat är hjälmen bra o hjulvikten minrde viktig?
Beror väl på hur man cyklar. På en knixig bana med låg snittfart gör väl inte tempohjälm särskilt mycket? Där är lätta o styva hjul bra. Ska du ligga o tugga i jämn o hög fat är hjälmen bra o hjulvikten minrde viktig?
Quote from Funbeat user on 27 August 2012, 11:50Sant. På de flesta triathlonlopp är nog dock banan sån att tempohjälmen är viktigare än hjulen. Men inte på alla, och på vissa kanske man inte ens ska ha tempohjälm med tanke på den högre vikten?
Sant. På de flesta triathlonlopp är nog dock banan sån att tempohjälmen är viktigare än hjulen. Men inte på alla, och på vissa kanske man inte ens ska ha tempohjälm med tanke på den högre vikten?
Quote from ellen olsson on 27 August 2012, 11:54Tempohjälm är mycket viktigare än aerohjul. Vindtunneltest är troligen mer givande också, trots att det är dyrt.
Tempohjälm är mycket viktigare än aerohjul. Vindtunneltest är troligen mer givande också, trots att det är dyrt.

