Quote from Guest on 20 July 2010, 23:58Jag lider av gnälliga knän som protesterar om jag springer för ofta eller för långt. Problemet är ursprungligen Schlatter, men jag tror även att en del osund slitage har förekommit. Stötar/landningar verkar vara det som gnälls mest på. Nu funderar jag lit
Jag lider av gnälliga knän som protesterar om jag springer för ofta eller för långt. Problemet är ursprungligen Schlatter, men jag tror även att en del osund slitage har förekommit. Stötar/landningar verkar vara det som gnälls mest på. Nu funderar jag lit
Quote from Funbeat user on 21 July 2010, 00:08Själv blev jag tillsagd att jag hade Schlatters vid typ 14 års ålder, som på senare år iof har ifrågasatts en del. Nevertheless lider jag av problematiska knän och svaga knän som av och till känner för att spela små spratt.
När jag började jogga/springa
Själv blev jag tillsagd att jag hade Schlatters vid typ 14 års ålder, som på senare år iof har ifrågasatts en del. Nevertheless lider jag av problematiska knän och svaga knän som av och till känner för att spela små spratt.
När jag började jogga/springa
Quote from Funbeat user on 21 July 2010, 00:35Jag har liknande erfarenheter, så jag håller oftast ett (för mig) medelhögt tempo. Intressant att du beskriver samma problem som jag har! Har dock socialjoggat ett par gånger nu i sommar, och det har funkar förvånansvärt bra vilket får mig att ifrågasätta
Jag har liknande erfarenheter, så jag håller oftast ett (för mig) medelhögt tempo. Intressant att du beskriver samma problem som jag har! Har dock socialjoggat ett par gånger nu i sommar, och det har funkar förvånansvärt bra vilket får mig att ifrågasätta
Quote from Funbeat user on 21 July 2010, 00:47Precis, jag håller ett för mig medelhögt - högt tempo allt som oftast. Provade att jogga med min mor som gärna joggar långsammare än mig men kände ganska fort på rundan att det gjorde ont i knäna. Kan mycket väl tänka mig att man säkerligen kan träna upp
Precis, jag håller ett för mig medelhögt - högt tempo allt som oftast. Provade att jogga med min mor som gärna joggar långsammare än mig men kände ganska fort på rundan att det gjorde ont i knäna. Kan mycket väl tänka mig att man säkerligen kan träna upp
Quote from Funbeat user on 21 July 2010, 00:53Googla på power plate eller vibra plate så ser du vad jag menar. Jag brukar göra olika former av knäböj på min. Det har som sagt hjälpt mycket. Från att bara kunna springa någon kilometer eller två innan jag fick känningar till åtta problemfria kilometrar
Googla på power plate eller vibra plate så ser du vad jag menar. Jag brukar göra olika former av knäböj på min. Det har som sagt hjälpt mycket. Från att bara kunna springa någon kilometer eller två innan jag fick känningar till åtta problemfria kilometrar
Quote from Funbeat user on 21 July 2010, 02:32För mig är skillnaden mindre mellan olika tempon än när jag byter kadens. För låg kadens ligger på knäna mer, oavsett tempo. Genom att korta steglängden i synnerhet i nedförsbackar verkar det vara viktigt spar jag mina knän.
Kanske hjälper det inte er me
För mig är skillnaden mindre mellan olika tempon än när jag byter kadens. För låg kadens ligger på knäna mer, oavsett tempo. Genom att korta steglängden i synnerhet i nedförsbackar verkar det vara viktigt spar jag mina knän.
Kanske hjälper det inte er me
Quote from Catharina Brattlin on 21 July 2010, 09:56Har man "taskiga knän" beror det oftast på något. Tempo eller ej.
Jag skulle, om jag var Ni, satsa på att träna upp stabiliteten runt knäna. Då är musklerna starka nog att hålla hela knäleden på plats, med mindre/inga problem som följd.
Varje vinter, in
Har man "taskiga knän" beror det oftast på något. Tempo eller ej.
Jag skulle, om jag var Ni, satsa på att träna upp stabiliteten runt knäna. Då är musklerna starka nog att hålla hela knäleden på plats, med mindre/inga problem som följd.
Varje vinter, in
Quote from Funbeat user on 21 July 2010, 12:12Jag tränar mer "annat" än springer, och har märkt tydliga förbättringar, så du har absolut rätt i att stabiliteten är viktigt! Tyvärr så har jag inte lyckats bli av med problemet helt.
("annat" = CrossFit, funktionell träning, Kettlebell, Krav Maga)
Ska
Jag tränar mer "annat" än springer, och har märkt tydliga förbättringar, så du har absolut rätt i att stabiliteten är viktigt! Tyvärr så har jag inte lyckats bli av med problemet helt.
("annat" = CrossFit, funktionell träning, Kettlebell, Krav Maga)
Ska
Quote from Funbeat user on 21 July 2010, 12:52Jag hade väldiga problem med mina knän när jag började springa i våras och fick tipset att testa att landa mer på framfoten än på hälen. Det är väl något som också kommer automatiskt när man kör ett högre tempo och ökar kadensen. Det funkade iaf för mig o
Jag hade väldiga problem med mina knän när jag började springa i våras och fick tipset att testa att landa mer på framfoten än på hälen. Det är väl något som också kommer automatiskt när man kör ett högre tempo och ökar kadensen. Det funkade iaf för mig o
Quote from Funbeat user on 21 July 2010, 13:09Nu vet jag inte om det är bra referens.
Men när jag sprang Broloppet (½mara i 4:22 tempo) slet mer på mig än när jag sprang Lappland Ultra (100km i 7:36 tempo).Visserligen så brydde jag mig inte om tiden i Lappland (utan bara att ta mig runt) och gick e
Nu vet jag inte om det är bra referens.
Men när jag sprang Broloppet (½mara i 4:22 tempo) slet mer på mig än när jag sprang Lappland Ultra (100km i 7:36 tempo).
Visserligen så brydde jag mig inte om tiden i Lappland (utan bara att ta mig runt) och gick e