Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSkor - breda fötter
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!
Det har äntligen blivit dags för mig att införskaffa ett par nya skor. Lite problem dock - jag HATAR det. Inga skor passar yada yada yada, typ.

Mitt största problem är att jag har breda fötter för att vara tjej, men inte tillräckligt långa för att

New Balance har modeller med extra breda läster.
Så till mina Kalle Anka-fötter funkar det med D eller E som bredd på läst Jag antar att det förmodligen är samma för deras dammodeller.

Samma problem här. Jag kör med Merrell. Nästan alla deras modeller är breda, dock är de också ofta rätt så lågt dropp och lite dämpning så vill man ha en sko som är mer uppbyggd kanske de inte funkar.
Inov-8 har också en del breda modeller. Deras breda he

Jag rekommenderar Altra, ett ganska nytt amerikanskt märke. Deras skor är mycket breda i tåboxen, har noll dropp (alltså ingen höjdskillnad mellan häl och framfot). De har dock till skillnad mot minimalistiska skor en hel del dämpning, olika mycket beroen

Asics Foundation är lite bredare. De första köpte jag 2012 och de andra 2014. Sliter inte så hårt på skorna då jag mest springer orientering och då har jag orienteringsskor. Mina Foundation springer jag oftast på stigar och motionsspår, men även på asfalt

Nu verkar du ju inte ha direkt jättebreda fötter, så något av de redan föreslagna alterntiven borde gå bra. Ett annat förslag är SoftStar som har aningen bredare modeller.

Tyvärr finns det inga riktigt breda skor, utan som bredfoting får man satsa på spe

Beställer man utifrån kan man ju välja extrabreda varianter på många skor som bara importeras till Sverige i normalvidd. Jag har problem med bred mellanfot, och kör oftast med Brooks. Deras dammodeller finns både i bred och extra bred, se t ex http://www.

Jag har samma problem, breda fötter och alltid problem att hitta skor som passar. Några av Brooks modeller tycker jag känns lite bredare över framfoten och jag trivs väldigt bra med mina Brooks Ghost.

Bredare herrmodeller med neutralt (söker supinerande) steg är Saucony Triumph (mängdsko), Inov-8 X-233 (tunn, platt, lätt, hård sko för kanske milen på asfalt o inomhus). Saucony Kinvara är på gränsen och Asics Cumulus är knappast neutrala för lilltåna gö

Tack för alla svar (nya läsare får gärna fortsätta fylla på)! Ska läsa igenom ordentligt en gång till och ta med en lista till butikerna och kolla.

Inser att jag kanske inte helt specificerat mig. Jag är rätt normalbred främre delen av foten, men det är

12