Quote from Guest on 14 January 2009, 07:23Jag har kört ett tag med MTB skor med min racer men funderar på "riktiga" racer skor... någon som har några erfarenheter?
Det känns som om MTB skorna är tunga.. men det är nog bekvämare att gå med (det lilla som man går med dem)
Så har jag märkt att om
Jag har kört ett tag med MTB skor med min racer men funderar på "riktiga" racer skor... någon som har några erfarenheter?
Det känns som om MTB skorna är tunga.. men det är nog bekvämare att gå med (det lilla som man går med dem)
Så har jag märkt att om
Quote from Funbeat user on 14 January 2009, 07:33Hej.
Cyklar man räser så ska man ha räserskor och cyklar man mtb, mtbskor.
Räserpedalen är mer optimal att cykla i, den ger bättre kraftöverföring från sko till cykel. Den har också stabilare plattform.
Mtb systemet är anpassat för att det ska vara lätt a
Hej.
Cyklar man räser så ska man ha räserskor och cyklar man mtb, mtbskor.
Räserpedalen är mer optimal att cykla i, den ger bättre kraftöverföring från sko till cykel. Den har också stabilare plattform.
Mtb systemet är anpassat för att det ska vara lätt a
Quote from Funbeat user on 14 January 2009, 09:56För oss lite klenbenta finns även Speedplay och Time.
För oss lite klenbenta finns även Speedplay och Time.
Quote from Funbeat user on 14 January 2009, 10:00Time rekommenderas verkligen. Och då pratar jag mtb.
Time rekommenderas verkligen. Och då pratar jag mtb.
Quote from Funbeat user on 14 January 2009, 10:03Skillnaderna i kraftöverföring är marginell mellan SPD och "räserklossar", men tävlar man så vill man nog utnyttja den extra watten eller två som det kan handla om. För oss motionärer är det ganska ointressant.
Klossens storlek är helt irrelevant efterso
Skillnaderna i kraftöverföring är marginell mellan SPD och "räserklossar", men tävlar man så vill man nog utnyttja den extra watten eller två som det kan handla om. För oss motionärer är det ganska ointressant.
Klossens storlek är helt irrelevant efterso
Quote from Funbeat user on 14 January 2009, 10:08Det beror på hur mycket du cyklar samt svikten i sulan i kombination med rörlighet o storlek på spurtklossen som spelar roll.
Jag cyklade till o från skolan med trätofflor i ungdomen men jag rekommenderar ingen att köra racer med trätofflor för det.
Det beror på hur mycket du cyklar samt svikten i sulan i kombination med rörlighet o storlek på spurtklossen som spelar roll.
Jag cyklade till o från skolan med trätofflor i ungdomen men jag rekommenderar ingen att köra racer med trätofflor för det.
Quote from Funbeat user on 14 January 2009, 10:17Det finns SPD-skor med sula så styv att det förmodligen gör ont. Att påstå att klossens storlek spelar nån roll då är bara dumt.
Som sagt, för en renodlad tävlingscykel är det självklart med räserkloss, men för en motionär har SPD fördelar som jag anser
Det finns SPD-skor med sula så styv att det förmodligen gör ont. Att påstå att klossens storlek spelar nån roll då är bara dumt.
Som sagt, för en renodlad tävlingscykel är det självklart med räserkloss, men för en motionär har SPD fördelar som jag anser
Quote from Funbeat user on 14 January 2009, 10:21Vill du ha en sula med svikt och ändå ha en lite större yta som är styv av spurtklossen så blir det till att välja lvgs klossar.
Ska du däremot fotvandra med cykel så är SPD det självklara valet.
Vill du ha en sula med svikt och ändå ha en lite större yta som är styv av spurtklossen så blir det till att välja lvgs klossar.
Ska du däremot fotvandra med cykel så är SPD det självklara valet.
Quote from Funbeat user on 14 January 2009, 10:27Som sagt, så blir debatten så här skruvad, när gamla tävlingscyklister inte förstår att det finns andra behov.
Som sagt, så blir debatten så här skruvad, när gamla tävlingscyklister inte förstår att det finns andra behov.
Quote from Funbeat user on 14 January 2009, 14:15har man kört måntainbikepedaler med shimano touringskor på racer och upplevt den goa brännande känslan i fotsulan efter 10 mil så är snacket om sulor och klossens storlek inte helt ointressant 🙂
har man kört måntainbikepedaler med shimano touringskor på racer och upplevt den goa brännande känslan i fotsulan efter 10 mil så är snacket om sulor och klossens storlek inte helt ointressant 🙂