Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSkor för fjällöpning?
You need to log in to create posts and topics.

Tänkte mig norrut i sommar och springa mellan stugor. Är osäker på vilka skor som är lämpliga. Goretex eller inte? Så lätta som möjligt, eller lite mer robusta?
Det blir både blött och stenigt.

Tja inte gore-tex iaf. Får du in vatten och det kommer du att få, så måste vattnet ut igen.
Sedan är det bra att ta en du tycker är skön på foten
Även om det är löpning du vill så kommer det med all säkerhet att vara rätt mycket gång inblandad.

Som redan nämts. En sko som har låg våtvikt och släpper ut vattnet igen. Bättre vara blöt om fötterna i en kvart än resten av turen.

Tänk också på att det är ganska mycket sten, som ibland är vass. Att ha en sula som man slipper genomtramp i är skönt. Är

Jag tror att mitt senaste skoinköp - Inov8 Trailroc 255 - skulle kunna passa. Ganska lätta men inte så tunna att man känner av vassa stenar o dyl. Har inte sprungit på så jättejobbigt underlag men dom verkar ha ett bra halkskydd.

Sedan måste man även fråga hur långa dagsetapper du fundera på. Det finns ju rätt gått om stugor, lite beroende på var du kommer springa. Är det bara 2-3 mil/dag kan man faktiskt ta en rätt tunn och lätt sko.

Ok, inte goretex vekar rimligt. Inov-skon skall jag nog kika närmare på, tror de har den på Addnature. Andra konkreta förslag? Det är svårt som köpare att veta hur skorna är när de är blöta, och min erfarenhet är att säljarna inte har så bra koll heller.

Addnature har lillasystermodellen, trailroc 245. Som då är lite tunnare. Jag köpte mina på wiggle.com

Tror att du kan bedöma hyfsat bra själv hur mycket dom kommer att dra till sej vatten - om det är låg torrvikt så är det väl mindre materiel som kan sug

Personligen gillar jag skor med ståldubb

Äh, hur svårt kan det vara? Kör med skor som är sköna och som funkar på motionsspåret hemma.

Så tänker jag och det har funkat i fjällen.

Goretex går fetbort!

Nu när du bad om specifika skotips.

Ledat så duger nog t.ex. en inov-8 trailroc.

Ska du springa obanat så skulle jag gå på en inov-8 oroc 280 eller liknande sko med dubb.