Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSkor för längre distanser
You need to log in to create posts and topics.

Hej
Funderade på att köpa nya löparskor, men mitt mål är längre distanser-Från 10km och uppåt. Vilka skor ska jag välja då? Har pronation. Fick höra Nike zoom triax. Men finns det andra bra skor? Tänkte köpa nu när det är mellandagsrea:-). Ska springa Göt

Är helt omöjligt att säga vilka skor som passar till dina fötter. Det bästa du kan göra är att gå till en BRA butik där du kan få hjälp att prova ut och provspringa aktuella skor på löpband. Prova flera olika par och känn efter ordentligt så lär du hitta

En intressantare fråga är vilka skor DU vill skall passa till dina fötter. Det handlar främst om du har tiden och villigheten att lära dig.

Du bör tänka på att köpa en sko i lite större storlek om du ska springa långt med den... man trampar ut foten efter ett tag så att i slutet av långpasen riskerar du få blånaglar pga att foten blivit större.

Jag kollade på de här klippen när jag köpte mina (första) löparskor. Om du har någon av dina köpkandidater där så kan du få mycket information om vilka fötter de passar på. Hon är fotterapeut och baserar sina recensioner på hur skorna fungerar enligt erfa

Hejsan! Jag sprang 100 km nyligen på asfalt. Jag valde alldeles för små skor med för lite sula, typ halvmaraskor. Fick stora problem efteråt. Fötterna svullnade upp ordentligt! Även flera dygn efteråt va de svullna. I dag hade jag valt ett par som är orde

Alla med ett normalt löpsteg har både pronation och supination. Först pronerar foten vid fotisättningen och supinerar/rullar sedan inåt sedan för att slutligen lämna marken.