Quote from Guest on 7 May 2011, 16:36Funderar på att beställa nya hjul för racern. Har någon erfarenheter eller kunskap om tubeless på hjulen för lvg?
Hjulnestorn tipsade www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1004618 om amerikanska lågprofilsfälgar, NoTubes ZTR Alpha 340, som verkar
Funderar på att beställa nya hjul för racern. Har någon erfarenheter eller kunskap om tubeless på hjulen för lvg?
Hjulnestorn tipsade http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1004618 om amerikanska lågprofilsfälgar, NoTubes ZTR Alpha 340, som verkar
Quote from Berit Bengtson on 7 May 2011, 16:46Ken . undrade.
> 1. Bättre vikt och rull med tubeless än kanttråd?Enl de däck o hjultester jag har sett finns ännu inte de bästa (lvg)däcken för slanglösta.
Tex är de slanglösa Hutchinson-däcken tyngre än ett bra däck + slang!
Jag har också läst att det
Ken . undrade.
> 1. Bättre vikt och rull med tubeless än kanttråd?
Enl de däck o hjultester jag har sett finns ännu inte de bästa (lvg)däcken för slanglösta.
Tex är de slanglösa Hutchinson-däcken tyngre än ett bra däck + slang!
Jag har också läst att det
Quote from Funbeat user on 7 May 2011, 16:52Hejsan! Jag kör tubeless på ett par av mina hjul, Campagnolo Eurus. Campa har en variant av sina hjul som heter 2-way-fit som uppfyller UST-standard (tubeless standard som jag tror det var Mavic som startade). På de kan man köra med såväl som utan slang.
Hejsan! Jag kör tubeless på ett par av mina hjul, Campagnolo Eurus. Campa har en variant av sina hjul som heter 2-way-fit som uppfyller UST-standard (tubeless standard som jag tror det var Mavic som startade). På de kan man köra med såväl som utan slang.
Quote from Funbeat user on 7 May 2011, 23:05Så en fotpump eller kolsyre-patroner funkar vid däcksbyte? Man behöver inte ha en släpkärra med luftkompressor med sig som vissa skriver? 😉
Verkar även finnas Specialized S-Works Turbo Tubeless däck, finns kanske i nya Sickla-butiken?
UST-standarden
Så en fotpump eller kolsyre-patroner funkar vid däcksbyte? Man behöver inte ha en släpkärra med luftkompressor med sig som vissa skriver? 😉
Verkar även finnas Specialized S-Works Turbo Tubeless däck, finns kanske i nya Sickla-butiken?
UST-standarden
Quote from Funbeat user on 8 May 2011, 21:15Hahaha, släpkärra, nej. Jag har i alla fall klarat mina, både LVG och MTB med fotpump och såpvatten. Rejält med såpvatten med hög såpakoncentration brukar göra susen, både för att underlätta påkrängning som för att underlätta att däcken snabbt sätter sig
Hahaha, släpkärra, nej. Jag har i alla fall klarat mina, både LVG och MTB med fotpump och såpvatten. Rejält med såpvatten med hög såpakoncentration brukar göra susen, både för att underlätta påkrängning som för att underlätta att däcken snabbt sätter sig
Quote from Funbeat user on 9 May 2011, 10:42Intressant läsning i den länken. Låter lovande 🙂
Jag förstår bara inte, de säger att trycket i däcket är lägre - samtidig som fälgen måste klara ett högre tryck. Någon som kan förklara?
Intressant läsning i den länken. Låter lovande 🙂
Jag förstår bara inte, de säger att trycket i däcket är lägre - samtidig som fälgen måste klara ett högre tryck. Någon som kan förklara?
Quote from Funbeat user on 9 May 2011, 13:09Hmmm... undrar om det inte är så att maxtrycket är lägre för att däcket inte ska "tryckas" av fälgen av lufttrycket.
Samtidigt är det ju ingen sluten slang som tar upp trycket utan däcket trycks ut mot fälgen så fälgen behöver klara ett högre tryck mot k
Hmmm... undrar om det inte är så att maxtrycket är lägre för att däcket inte ska "tryckas" av fälgen av lufttrycket.
Samtidigt är det ju ingen sluten slang som tar upp trycket utan däcket trycks ut mot fälgen så fälgen behöver klara ett högre tryck mot k
Quote from Funbeat user on 9 May 2011, 18:06Det har du så klart rätt i Håkan, där föll den teorin. Får klura vidare.
Det har du så klart rätt i Håkan, där föll den teorin. Får klura vidare.
Quote from Mattias Johansson on 12 December 2014, 08:21Tänkte köpa nya hjul som främst skall vara för klättring/bergspass. Då det samtidigt blir en hel del utförskörningar där man absolut inte vill få punka funderar jag på alternativet tubeless.
Med protect i däcket så förutom eliminerad risk för klämpunka (i
Tänkte köpa nya hjul som främst skall vara för klättring/bergspass. Då det samtidigt blir en hel del utförskörningar där man absolut inte vill få punka funderar jag på alternativet tubeless.
Med protect i däcket så förutom eliminerad risk för klämpunka (i
Quote from Berit Bengtson on 12 December 2014, 19:59Jag har ett hjul med Alpha 340-fälg, av den gamla lätta modellen
BILD:http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Alpha340Framhjul.jpg
(Jag har byggt hjulet själv med 28 ekrar och DT240-nav)På just det här hjulet är det inga problem att montera/dem
Jag har ett hjul med Alpha 340-fälg, av den gamla lätta modellen
BILD:http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Alpha340Framhjul.jpg
(Jag har byggt hjulet själv med 28 ekrar och DT240-nav)
På just det här hjulet är det inga problem att montera/dem