Quote from Guest on 25 September 2008, 09:18Hur många mil kan man förvänta sig att kedja och drivpaketet (kransarna kedjan går på) håller?
Jag cyklar mest på asfalt och är väldigt lite ute i terrängen.
Har servat nuvarande cykel två gånger per år eftersom den rullar hela året.
Varje gång har cykelv
Hur många mil kan man förvänta sig att kedja och drivpaketet (kransarna kedjan går på) håller?
Jag cyklar mest på asfalt och är väldigt lite ute i terrängen.
Har servat nuvarande cykel två gånger per år eftersom den rullar hela året.
Varje gång har cykelv
Quote from Funbeat user on 25 September 2008, 09:28Håller du inte ordning själv på grejorna så är de nog slutkörda på den tiden.
Håller du inte ordning själv på grejorna så är de nog slutkörda på den tiden.
Quote from Funbeat user on 25 September 2008, 09:35Jag försöker tvätta rent och olja delarna med jämna mellarum dvs 1-2 ggr / månad. Är det för lite?
Har du något tips på hur man sköter delarna, jag är lite av en amatör...
Jag försöker tvätta rent och olja delarna med jämna mellarum dvs 1-2 ggr / månad. Är det för lite?
Har du något tips på hur man sköter delarna, jag är lite av en amatör...
Quote from Funbeat user on 25 September 2008, 09:38När det är skitigt är det läge att rengöra.
När det är skitigt är det läge att rengöra.
Quote from Funbeat user on 25 September 2008, 09:43Kolla här: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=287391
Kortfattat, köp en kedjetvätt, använd flitigt, torka torrt, smörj, torka bort allt överflöd. Småhjulen i bakväxeln borstas rena med tandborste (inte din vanliga). Byt sedan kedja när de
Kolla här: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=287391
Kortfattat, köp en kedjetvätt, använd flitigt, torka torrt, smörj, torka bort allt överflöd. Småhjulen i bakväxeln borstas rena med tandborste (inte din vanliga). Byt sedan kedja när de
Quote from Funbeat user on 25 September 2008, 09:43Får antagligen öka antalet tvättar av cykeln i höst/vinter.
Ska läsa tråden, tackar!
Får antagligen öka antalet tvättar av cykeln i höst/vinter.
Ska läsa tråden, tackar!
Quote from Funbeat user on 25 September 2008, 09:48Perfekt, precis vad jag behövde! (t+)
Länken i den tråden ger ännu mer detaljer, nu ska det läsas
Perfekt, precis vad jag behövde! (t+)
Länken i den tråden ger ännu mer detaljer, nu ska det läsas
Quote from Camilla Höög on 25 September 2008, 13:25För att kontrollera slitaget smidigt så kan du skaffa dig en chain checker. De kostar inte särskilt mycket. Visar när slitaget/töjningen nått 0.5 och 1%.
En sån här har jag:
BILD:https://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/PA077.jpg
För att kontrollera slitaget smidigt så kan du skaffa dig en chain checker. De kostar inte särskilt mycket. Visar när slitaget/töjningen nått 0.5 och 1%.
En sån här har jag:
BILD:https://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/PA077.jpg
Quote from Funbeat user on 25 September 2008, 16:04Nog är det slitage. Har precis bytt drivlinan på min vardagscykel efter uppskattningsvis 700 mil.
Kostade som en fjärdedelscykel men å andra sidan blev det ju som en ny cykel.
Ska nämnas att jag inte gjort annat och smörjt kedjan då och då.
Nog är det slitage. Har precis bytt drivlinan på min vardagscykel efter uppskattningsvis 700 mil.
Kostade som en fjärdedelscykel men å andra sidan blev det ju som en ny cykel.
Ska nämnas att jag inte gjort annat och smörjt kedjan då och då.
Quote from Berit Bengtson on 25 September 2008, 16:25Anders Andersson skrev:
> För att kontrollera slitaget smidigt så kan du skaffa dig en chain checker.Tyvärr, de mäter inte kedjeslitaget särskilt noggrannt eftersom kedjan inte sträcks av dem på samma sätt som när den används på cykeln.
En tumstock är
Anders Andersson skrev:
> För att kontrollera slitaget smidigt så kan du skaffa dig en chain checker.
Tyvärr, de mäter inte kedjeslitaget särskilt noggrannt eftersom kedjan inte sträcks av dem på samma sätt som när den används på cykeln.
En tumstock är