Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har tagit upp löpningen igen, det går hyfsat. Men jag får ganska ofta problem med smärta i foten/skenbenets insida från "knölen och" kanske halva insidan på vaden uppåt..

Ibland kan jag inte ens springa ett par hundra meter innan smärtan blir olidlig

Bowen du kanske ha broskbit i foten eller så kan du ha förlång sena som måste kortas ner som jag fick göra? jag har fått göra 2 operationer, men testa att stretcha och lägg en handduk på golvet och rör med fötterna och se om de gör ont

Att vinkla fötterna inåt är det som vanligen kallas pronation. Och det finns de som menar att man inte ska kompensera med extrastöd, men det vanligaste är att man har skor som är särskilt stödjande på insidan. Är dina skor anpassade för pronation? Man kan

Okaj, madelene, jag hoppas verkligen inte detta.
Och det där med handduken fattar jag inte vad du menar.

Hej Mika.
Ja mina skor är extra stödjande på insidan.

Varför tycker folk att man inte skall ha hjälp av skorna om man har problem med fötterna?!

Mig hjälpte det förr i alla fall.

Nu vette fan.

Kanske skall jag trappa ner lite på träningen, jag springe

Bowen, angående din fråga om att ta hjälp från skorna kan man säga att det finns två olika skolor.

Har man biomekaniska felaktikheter (överpronation, supinering, andra felställningar, kaputta fotvalv etc etc) så kan man

1) antingen kompensera för dessa

Intressant Fredrika!
Tack för det svaret.

Nej jag har nog inte ork eller lust att träna bort min pronation om det kan korrigeras med skorna.. (och inte skadar mig)

Men vad gör man för att träna bort det om man skulle gå den vägen istället, och hur lång

Det beror på orsaken, i mitt fall var det t.ex. en svag gluteus medius som spökade. Det här måste som sagt någon kroppsterapeut reda ut med hjälp av undersökning. Då lär du få ett träningsprogram med övningar att göra regelbundet. Sedan måste du vänja dig

Bowen du lägger handduken på golvet sen ta handduken med tårna ,och gö såna övningar varjedag de rekommendera sjukgymnasten mig

Ok där ser man Fredrika..

Madelene, man kan nog inte direkt hoppa på en "kur" som nån hört av en "läkare" för att själv gissa sig till en lösning på en åkomma man kanke har..

12