Quote from Guest on 16 March 2014, 17:55Postade det här i skadegruppen men det verkade vara lite dåligt drag där så jag provar lyckan här istället.
Tränar för att genomföra mitt första maraton i slutet av maj och det mesta flyter på bra. Det som oroar mig är att jag efter ca 12-15 km börjar få
Postade det här i skadegruppen men det verkade vara lite dåligt drag där så jag provar lyckan här istället.
Tränar för att genomföra mitt första maraton i slutet av maj och det mesta flyter på bra. Det som oroar mig är att jag efter ca 12-15 km börjar få
Quote from Funbeat user on 16 March 2014, 18:05Sök en idrottsinriktad sjukgymnast som kan hjälpa dig både att förstå vad det beror på och vad du ska göra åt det.
Sök en idrottsinriktad sjukgymnast som kan hjälpa dig både att förstå vad det beror på och vad du ska göra åt det.
Quote from Funbeat user on 16 March 2014, 21:19Mitt tips är att hålla skuldror och axlar varma med ett extra mellanlager.
Sprang ofta för lättklädd förut och inte sällan fick jag ont i den regionen.
Hantellyft åt sidan med lätta hantlar, typ 2kg om du är ovan, är också bra övning för att stärka utsida
Mitt tips är att hålla skuldror och axlar varma med ett extra mellanlager.
Sprang ofta för lättklädd förut och inte sällan fick jag ont i den regionen.
Hantellyft åt sidan med lätta hantlar, typ 2kg om du är ovan, är också bra övning för att stärka utsida
Quote from Funbeat user on 16 March 2014, 21:50När jag började löpträna fick jag ofta ont i ryggen, jag minns tyvärr inte exakt var längre, men mitt problem var att jag var för spänd när jag sprang. Det som hjälpte för mig är precis de råd du redan fått, att vara mer avslappnad, tänka medvetet på att
När jag började löpträna fick jag ofta ont i ryggen, jag minns tyvärr inte exakt var längre, men mitt problem var att jag var för spänd när jag sprang. Det som hjälpte för mig är precis de råd du redan fått, att vara mer avslappnad, tänka medvetet på att
Quote from Funbeat user on 17 March 2014, 19:38Tack för bra tips! Ska ta med mig dem i min fortsatta träning men blir det inte bättre får det bli ett besök till sjukgymnasten. Vore himla trist om detta skulle sätta stopp för min maratondebut.
Tack för bra tips! Ska ta med mig dem i min fortsatta träning men blir det inte bättre får det bli ett besök till sjukgymnasten. Vore himla trist om detta skulle sätta stopp för min maratondebut.
Quote from Funbeat user on 18 March 2014, 22:27Jag har samma problem. brukar komma vid 15 km, och i synnerhet om man kört monotont i samma fart. Jag är även rätt stel i bröstryggen, så att mobilisera den med hjälp av en foam roll eller en kiropraktor kan släppa en del spänningar.
Men som sagt, sträc
Jag har samma problem. brukar komma vid 15 km, och i synnerhet om man kört monotont i samma fart. Jag är även rätt stel i bröstryggen, så att mobilisera den med hjälp av en foam roll eller en kiropraktor kan släppa en del spänningar.
Men som sagt, sträc
Quote from Funbeat user on 20 March 2014, 17:29Jag hade också samma problem tidigare men efter att jag alltid sett till att värma upp bra och träna rygg/skuldror lite då och då har det släppt.
Jag hade också samma problem tidigare men efter att jag alltid sett till att värma upp bra och träna rygg/skuldror lite då och då har det släppt.
Quote from Funbeat user on 21 March 2014, 21:29Mycket tacksam för bra tankar och tips!
Mycket tacksam för bra tankar och tips!
Quote from Funbeat user on 22 March 2014, 16:37Jag kör roddmaskin som komplement till löpningen och det har gett mig styrka och uthållighet i överkroppen. Tidigare kunde jag få problem med nacke och axlar under längre träningspass.
Jag kör roddmaskin som komplement till löpningen och det har gett mig styrka och uthållighet i överkroppen. Tidigare kunde jag få problem med nacke och axlar under längre träningspass.
Quote from Funbeat user on 23 March 2014, 14:41Brukar också köra lite på roddmaskinen och styrketräning för rygg/skuldror. Tror inte det är problemet då jag styrketränat regelbundet under en längre tid. Smärtan går även upp mot nacken för mig som du skriver om.
Brukar också köra lite på roddmaskinen och styrketräning för rygg/skuldror. Tror inte det är problemet då jag styrketränat regelbundet under en längre tid. Smärtan går även upp mot nacken för mig som du skriver om.