Quote from Guest on 22 February 2011, 09:26Satt i en diskussion om snabba och långsamma bassänger. So far so good, men jag kom på att jag inte riktigt vet hur en optimal "snabb bassäng" är utformad och vad det är i utformningen som gör att den blir snabbare än andra bassänger?
Satt i en diskussion om snabba och långsamma bassänger. So far so good, men jag kom på att jag inte riktigt vet hur en optimal "snabb bassäng" är utformad och vad det är i utformningen som gör att den blir snabbare än andra bassänger?
Quote from Funbeat user on 22 February 2011, 09:36a quick google search found this
"A "fast" pool has:
a gutter system that allows water to flow out easily and prevents waves from bouncing back toward the middle of the pool
lanelines that help control waves
sufficient depth to prevent waves from bo
a quick google search found this
"A "fast" pool has:
a gutter system that allows water to flow out easily and prevents waves from bouncing back toward the middle of the pool
lanelines that help control waves
sufficient depth to prevent waves from bo
Quote from Funbeat user on 22 February 2011, 11:24Det där med vattentemperaturen kan jag hålla med om. I söndags var vi så många i träningsbassängen att temperaturen ökade 0,3 grader när halva simpasset gått. Det märktes att det var varmare och det gick ganska segt trots att kroppen hade mycket krafter k
Det där med vattentemperaturen kan jag hålla med om. I söndags var vi så många i träningsbassängen att temperaturen ökade 0,3 grader när halva simpasset gått. Det märktes att det var varmare och det gick ganska segt trots att kroppen hade mycket krafter k
Quote from Funbeat user on 22 February 2011, 11:36Håller inte med om vattentempen. Jag tror inte man kan säga att man simmar snabbare i kallare vatten, snarare tvärtom eftersom kallare vatten gör att man fryser lättare och mer energi går åt till att hålla värmen istället för att ta sig framåt. Det finns
Håller inte med om vattentempen. Jag tror inte man kan säga att man simmar snabbare i kallare vatten, snarare tvärtom eftersom kallare vatten gör att man fryser lättare och mer energi går åt till att hålla värmen istället för att ta sig framåt. Det finns
Quote from Funbeat user on 22 February 2011, 11:42Ice Man, Man simmar absolut inte snabbare i varmare vatten. Runt 27 eller strax under är det mest optimala...
Ice Man, Man simmar absolut inte snabbare i varmare vatten. Runt 27 eller strax under är det mest optimala...
Quote from Funbeat user on 22 February 2011, 12:01Det är klart att man inte simmar snabbare om det blir FÖR varmt. Jag simmade för ett tag sen i en bassäng där det var 36 grader varmt, skönt att glida runt i men visst blir det för varmt om man ökar tempot lite. Lagom temperatur är bäst, för mig är detta
Det är klart att man inte simmar snabbare om det blir FÖR varmt. Jag simmade för ett tag sen i en bassäng där det var 36 grader varmt, skönt att glida runt i men visst blir det för varmt om man ökar tempot lite. Lagom temperatur är bäst, för mig är detta
Quote from Funbeat user on 22 February 2011, 12:48Det finns en anledning till att det uteslutande är en speciell temperatur tror att det är 26,8-27 i tävlingsbassänger om man säger så. Hade det gått snabbare med 28 så tror jag alla hade haft det istället. Tusentals tävlingssimmare genom åren kan inte ha
Det finns en anledning till att det uteslutande är en speciell temperatur tror att det är 26,8-27 i tävlingsbassänger om man säger så. Hade det gått snabbare med 28 så tror jag alla hade haft det istället. Tusentals tävlingssimmare genom åren kan inte ha
Quote from Funbeat user on 22 February 2011, 13:13jag tror temp kan var allt från 25-28C
sedan ska man kom ihåg att om man är tävlings simmare är man bara i vatten för :22-2:20 för de flesta gren och sedan upp till 16 för de längre gren om man är varldsklass. annars de flesta masters simmare klara 1500
jag tror temp kan var allt från 25-28C
sedan ska man kom ihåg att om man är tävlings simmare är man bara i vatten för :22-2:20 för de flesta gren och sedan upp till 16 för de längre gren om man är varldsklass. annars de flesta masters simmare klara 1500
Quote from Funbeat user on 22 February 2011, 14:17tror den snabbaste bassängen är en i australien, det har något med vattensammasättningen att göra, en viss promille består utav en jagande 1 meters kajman/krokodil 😀
tror den snabbaste bassängen är en i australien, det har något med vattensammasättningen att göra, en viss promille består utav en jagande 1 meters kajman/krokodil 😀
Quote from Funbeat user on 23 February 2011, 12:35Luftkvalitén kan jag hålla med om har betydelse. Om det är dålig luft och kvavt i hallen så orkar man inte lika bra. Kall luft är ju tätare och innehåller mer syre så det optimala rent teoretiskt borde vara sval luft och varmt vatten.
Luftkvalitén kan jag hålla med om har betydelse. Om det är dålig luft och kvavt i hallen så orkar man inte lika bra. Kall luft är ju tätare och innehåller mer syre så det optimala rent teoretiskt borde vara sval luft och varmt vatten.