Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har övertränat muskeln på insidan av låret, uppe i ljumsken så det spänner och även gör ont lite då jag springer. Trycker jag längst med låret på insidan gör det ont. Jag vet inte vad den heter men hoppas ni fattar vilken jag menar. Är det någon som

Prova -MYCKET mjukt, att göra mer och mer spagat. Tänj mer och mer. Här hjälper inga foam-roalls, som faktiskt är avhjälper exempelvis löparknän.

Alltså: inte split, utan spagat - benen ut i sidled.

Mitt råd - betala en peng till en massör som kan massera upp det som är stramt och kicka igång de muskler som inte fungerar och som gör att andra muskler blir överbelastade.

It´s worth it!

Okej. Jag har messat min massör. Känner att det krävs en varsam hand och en som vet vad som ska göras.
Spagat låter lite läskigt. Jag är en snubbe på 54 år och det är inget jag har pysslat med tidigare.

(t+)

Jag gissar att Anders ändå pratar om split (eller sidvärtes spagat). Spagat är en fot fram och en fot bak. Nog med språkanmärkningar. =)

Testa även grodstretch och se om det träffar rätt muskel. Sitt på golvet, sätt fotsulorna mot varandra och tryck ner

Naturligtvis ska du, som Anders påpekade, ta det mycket lugnt och värma upp.

Ställer mig även bakom Sylvias råd, men detta kan du prova medan du väntar på din massage.

OT...

Jag tänker så här: är det nåt fel på bilen, huset, båten eller motorcykeln så håller man inte på med egenläkning och tester i många månader för att se vad som funkar eller inte. Man tar ärendet direkt till folk som kan sådana saker.

Varför ärar ma

Hej Tommy,

Jag är sjukgymnast med inriktning mot idrottsmedicin. Om du har överansträngt muskeln på insida lår (en av dina adduktormuskler) så bör du avstå från den aktivitet som orsakar smärtan i minst 3 dagar som är den akuta fasen (är det en bristning

Både rullskidor och löpning på hala vägar(slinter i steget eller spänner sig för rädsla) sliter på ljumskarna(Sliter på allt egentligen). Det hjälper säkerligen med massage(går även jag på ibland) men det är inte lösningen utan ett sätt att hålla besvären

12