Quote from Guest on 2 June 2008, 14:37Enligt försäljaren till nya cykeln borde jag kolla så att ekrarna är spända efter 500–700 kilometer. Har nu kört 900 kilometer med den.
Hur vet jag om de är tillräckligt spända och ska de spännas medsols eller motsols?
Framväxeln borde också justeras.
Enligt försäljaren till nya cykeln borde jag kolla så att ekrarna är spända efter 500–700 kilometer. Har nu kört 900 kilometer med den.
Hur vet jag om de är tillräckligt spända och ska de spännas medsols eller motsols?
Framväxeln borde också justeras.
Quote from Funbeat user on 2 June 2008, 14:47Det låter som om det är dags för första servicen för din cykel. Oftast ingår det åtminstonde några serviceomgångar i nypriset, så ring försäljaren och kolla. Man ska inte växla tre gånger för att något ska hända, men det är också normalt att en ny växelva
Det låter som om det är dags för första servicen för din cykel. Oftast ingår det åtminstonde några serviceomgångar i nypriset, så ring försäljaren och kolla. Man ska inte växla tre gånger för att något ska hända, men det är också normalt att en ny växelva
Quote from Funbeat user on 2 June 2008, 14:53Nu finns det ingen tid för service. Skall köra lopp på söndag. Så jag måste nog försöka spänna växelvajern själv.
Nu finns det ingen tid för service. Skall köra lopp på söndag. Så jag måste nog försöka spänna växelvajern själv.
Quote from Lena O on 2 June 2008, 16:43spänna kan man göra själv, men är du inte van skulle jag inte rekommendera det (Jo hur bli man van annars ... ok, men inte före ett lopp)
Det handlar inte bara om att hjulen ska riktas, utan den får inte få en oval form heller.
spänna kan man göra själv, men är du inte van skulle jag inte rekommendera det (Jo hur bli man van annars ... ok, men inte före ett lopp)
Det handlar inte bara om att hjulen ska riktas, utan den får inte få en oval form heller.
Quote from Funbeat user on 2 June 2008, 18:36Om ekrarna inte är spända brukar hjulet bli skevt, så om hjulet är rakt behöver du inte bekymra dig för ekrarna.
Vad gäller växelvajern så törs du nog skruva lite på justerskruven själv.
Om ekrarna inte är spända brukar hjulet bli skevt, så om hjulet är rakt behöver du inte bekymra dig för ekrarna.
Vad gäller växelvajern så törs du nog skruva lite på justerskruven själv.
Quote from Funbeat user on 2 June 2008, 19:12Tommy: Om hjulet är skevt, så bör du lämna in det. Mina hjul har rullat ca 160 mil och jag lämnade in racern idag, för att bl a rikta hjulet. Om hjulet inte är skevt, så kan du väl vänta till efter loppet i helgen. (Är det Halvvättern?)
Tommy: Om hjulet är skevt, så bör du lämna in det. Mina hjul har rullat ca 160 mil och jag lämnade in racern idag, för att bl a rikta hjulet. Om hjulet inte är skevt, så kan du väl vänta till efter loppet i helgen. (Är det Halvvättern?)
Quote from Funbeat user on 2 June 2008, 19:13Jo ekrarna tror jag nog är bra.
Från början fungerade framväxeln inte alls. Är det på något annat ställe än på de två skruvarna som anger hur kedjan får röra sig i sidled som det skall skruvas?
Testade skruva lite på det som finns framme vid växelreglag
Jo ekrarna tror jag nog är bra.
Från början fungerade framväxeln inte alls. Är det på något annat ställe än på de två skruvarna som anger hur kedjan får röra sig i sidled som det skall skruvas?
Testade skruva lite på det som finns framme vid växelreglag
Quote from Funbeat user on 2 June 2008, 19:19Nej, inte Halvvättern. Pirkkaloppet http://www.pirkankierros.fi/pyor_r.htm
Jag tänkte bara attjag skulle kolla så att ingen eker är lös. Eftersom försäljaren sa att det inte behövdes någon annan service bara jag kollar ekrarna när den har rullat en bit.
Nej, inte Halvvättern. Pirkkaloppet http://www.pirkankierros.fi/pyor_r.htm
Jag tänkte bara attjag skulle kolla så att ingen eker är lös. Eftersom försäljaren sa att det inte behövdes någon annan service bara jag kollar ekrarna när den har rullat en bit.
Quote from Funbeat user on 2 June 2008, 19:24Kanske skulle ha kollat var du bor...;)
Kanske skulle ha kollat var du bor...;)
Quote from Funbeat user on 2 June 2008, 19:53Video med hur man justerar växlar:
http://bicycletutor.com/adjust-rear-derailleur/
Video med hur man justerar växlar:
http://bicycletutor.com/adjust-rear-derailleur/