Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSpänna ekrar och justera växlar
You need to log in to create posts and topics.

Hej Tommy.

"Från början fungerade framväxeln inte alls. Är det på något annat ställe än på de två skruvarna som anger hur kedjan får röra sig i sidled som det skall skruvas?"

Dessa två skruva har egentligen ingen funktion förutom att vara en begränsning

Tack för instruktionerna. Ska se om jag får det fixat ikväll.

Hoppas det att kedjen hoppar försvinner med detta också. Dreven och kedjan kan ju inte vara uppnötta eftersom det har varit så ända från början.

Nu fungerar växlarna. När man växlar upp går det jättesnabbt. Lite längre tid tar det att växla ner igen. Men det får duga.

Om man kör på de fyra lägsta växlarna så tar keden i kedjeföraren, men annars är det ok. Jag tror ändå inte att jag använder de vä

Kanske avhjälps med lite smörjfett på gängorna innan du skruvar fast det?

Hej,

För mig som hobbymek låter det som om ditt växelproblem kan avhjälpas med att smöjra växelvajer och -höljen. Ofta är det friktion som uppstår i vajerhöljen som ger liknande problem.

Om du växlar upp på en lättare växel bak (större klinga) och seda

Per Grönberg skrev:
> Kanske avhjälps med lite smörjfett på gängorna innan du skruvar fast det?

NEJ!

Till flaskställets skruvar SKALL man använda gänglåsning, typ Loctite.
BILD:http://www.rcflygskola.se/BildTojeiro28.jpg
Att använda fett/olja får bara

ok, då vet jag det! Tackar! 🙂

Tommy Lahti skrev:
> Fästet för flaskhållaren har börjat gnissla och ljudet leds ut i ramen.

På din beskrivning låter det inte som om det skulle vara skruvarna, då borde det skramla istf gnissla. Men det skadar aldrig att kolla skruvarna, och droppa lit

Alternativet till Loctite är att dra åt tillräckligt hårt. Funkar på ekernipplar i mässing och på alla mina aluminium- och stålhojar, utom för pakethållaren på min gamla DBS. Där är det bara låsmutter som gäller. För att ett skruvförband ska hålla utan Lo

Tubklister fungerar bra på ekernipplar.