Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSpår i ett av kedjestagen
You need to log in to create posts and topics.

Hej,

Glad i hågen gick jag i dag ut för att byta från vinter- till sommardäck på pendlingscrossen. Men jag hann inte längre än till att få av bakhjulet förrän jag upptäckte detta (se bilder nedan):

Det ser ut som om någon på insidan i ett av kedjestagen

Dubbar på dina vinterhjul?

Ja, fler har lagt fram det som teori, men mina dubbdäck har inga dubb placerade på sidorna och spåren ser så färska ut...

/ M

EDIT: och dessutom är det bara på ena sidan...

Ok.

Sten i däckmönstret?

Märken i alu håller sig "färska" rätt länge.

Och det var inte så att hjulet kärvade när du skulle plocka av det och en dubb eller två rispade i när du brukade lite milt våld?

Senaste tipset från myyycket erfaren cyklist är s.k. chain stuck: kedjan fastnar under belastning, typ.

När jag rengjorde kedjan för några veckor sedan hände det vid flera tillfällen att den hoppade av och fastnade, så troligen är det alltså det som hän

Kalle: det är alldeles för djupa spår för att en dubb skulle kunnat åstadkomma det där vid bara ett tillfälle s.a.s. Och det är ju två spår bredvid varann, så just nu går jag på chain stuck-linjen. 🙂

Men då borde ju märkena sitta på andra sidan?

Varför det?

EDIT: eller nu tror jag jag fattar vad du menar...

Hm...

Visst sitter märkena på vänster kedjestag? Hur lyckas kedjan krångla sig förbi hjulet och fastna på andra sidan? Om jag tolkar bilderna korrekt, alltså.