Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSpikskor på 5000m?
You need to log in to create posts and topics.

12

Det går väldigt många bud om hur mycket man vinner - och kanske VILKEN typ av löpare som vinner- på att använda spikskor på 5000m.

Vad är era erfarenheter?

Jag tror inte Funbeat är rätt forum för den sortens frågor. Väldigt få som har särskilt stor erfarenhet eller ens intresse av banlöpning.

Själv är jag lite tveksam till att spik hjälper så värst mkt på ett 5k om det är torrt på banorna. Jag märker mest a

Jo, helt klart är att det måste vara en driven löpare. Och löpare i den klassen finns det inte av i överflöd på Funbettan. En veterans-motionär som undertecknad skulle eventuellt kunna tänka sig spikskor på 3000m.

Håller med.
2:45/km eller under så ..... på tävling mest.

Känslan ja, men det kostar för de flesta.
Det är svårt att tassa fram i 2:45.

Hur gör drivna löpare när de kör intervaller på bana? Spikskor eller ej?

Jag brukar köra spik när jag fixar att hålla under 3 min/km. För att det känns bättre och för att det är så skoj. Men med gradvis tillvänjning. När jag hamnar i dom farterna tycker jag att det funkar.

Med andra ord skulle jag inte göra det på 5000 meter.

MH >> De friidrottare jag brukar träna med brukar köra några av intervallerna i spik. Det brukar vara ett jävla skobytande ibland 🙂 Jag har aldrig lockats att testa.

Lars >> Hur mycket tid ungefär sparar man(du) per km om man är tränad för det?

Magnus: Det beror oftast på typ av pass. Kör man långintervaller med stor volym, typ 10x1000m eller 5x1600m, så är det ingen av dom jag tränar med som kör spik. Däremot på snabbare pass med lägre volym, typ 10x400m, är det många som drar på sig spik. Viss

Gôtt, känns som jag inte behöver köpa spikskor i år i alla fall. Har just upptäckt njutningen av att springa på tartan (i Kinvara). 😉

tack för snabba och intressanta svar. ska springa 5000m imorgon och siktar på 15.30-15.40 dvs 3.05-3.08 min/km. Borde kanske låta spikisarna vila då.. har problem med fotlederna just ju nämligen. Fast på 3000m på söndag blir det spik, förhoppningsvis en b

12