Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Någon som vågar testa det här med att kyla ned nacken och därmed springa fortare och längre i värme?

BILD:http://www.aqualitywater.com/ArctiCollar%20Light%20Blue.jpg

Inte helt olikt prylarna från http://www.coolmate.se/ som bland annat säljs på runnersgear.se

Mycket sitter i huvudet, men uttorkning/vätskebrist är nog svårt att lura bort. Ska bli kul att se om någon provar, men jag är skeptisk =)

För mig fungerar mina solglasögon jättebra som "lur". Jag har ett par med kall färg som alltså inte ett ett sånt där "varmgult" sken. När jag springer med dom på upplever jag att det är mindre plågsamt med värmen - jag blir lite lurad. Fast inte heller de

Nja att det funkar med nerkylning av just nacken vid ansträngning (varm kropp) är ju inget nytt, ett knep som använt inom bl.a boxning i alla tider skulle jag tro med ispåse på nacken i rondvilan.

Men sen att springa med denna krage runt halsen känns rät

Nu finns det inte några uppgifter på vikt, men om jag jämför med en mössa som hade kylande funktion så berodde det på metallplattor och dom vägde en del. Är det samma funktion tror visst att den kyler, men att vikten tar bort eventuella fördelar av detta

Triathlon - blaha, 😉

48H går sista helgen i Skövde.
Mikael lär vara där + andra typ mig.

Har testat massor - 90%+ har ej varit tillräckligt bra, men gillar att testa.

Vad kostar "underverket" ?

Ett annat sätt att avkyla sig i värmen är att precis innan man ska ut ta en lång (c:a 2 minuter, helst längre) kalldusch i de shorts man ska springa i och direkt efter ge sig ut. Då är det skönt så länge shortsen och kroppen fortfarande är blöta. Springer

Vid varma lopp brukar jag om möjlighet finnes stoppa huvudet under en kallvattenskran. Ibland har det blivit kö.

Kyla fötterna har jag missat. Använder ju ej strumpor.
Tack Anders för tipset. 🙂

Ni missar själva grejen här.

Man kom på för några år sedan att kyler man just nacken så kyls partiellt blodet som går upp i hjärnan och därmed lurar den att inte hålla igen på erffektuttaget i muskler vid löpning hög värme.

Efter ett tag började då ame