Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag vill kunna springa 5 km på runt 20 min, har även en dröm att springa tjejmilen och sen så småningom Stockholm halvmarathon.....
MEN, är det möjligt att träna upp snabbhet på kort sträcka och samtidigt träna långdistans i lägre tempo??

Springer just

Malin Ewelöf är väl ett lysande exempel på det. Under sin aktiva kort-/mellandistanskarriär tränade hon även långpass för att hon gillade det.

Att blanda in intervaller och långpass i träningsschemat är väldigt vanligt. Dina intervaller ska väl vara mer

Marie: Jag är en glad "löparamatör" som älskar alla former av löpning och således ägnar jag mig åt alla former av löpning också.

Korta, snabba intervaller
Långa intervaller
5 km
10 km
Låååååånga långpass
etc, etc

Och jag blir i alla fall bättre och bätt

Det går säker utmärkt. Det är ju ändå varianter av långdistans. Ett annat bra exempel är väl Mustafa Mohammed; svenskt rekord på 3000 m hinder och samtidiigt en av Sveriger bästa på halvmaraton, Lidingöloppet och maraton.

Marie: Den här länken tycker jag är bra!!!

http://www.marathon.se/news/kalkyl2.cfm

Den hjälpte iaf mig att komma igång med intervaller och dylikt även om jag fortfarande inte riktigt vant mig s a s 🙂

5 km är väl knappast en kort sträcka? Det är nog annorlunda om man vill göra en fantastisk tid på 200m - då bör man undvika långpassen...

Jag tror inte heller att det är dåligt att springa längre distanser fast man vill bli snabbare på just 5 km. Tvärtom är det väl bättre att variera sig.

Som Fia-Lotta skrev. Spring långt, spring kort och spring fort, spring långsamt.

Uthållighet och sna

Blanda 5 och 10 km är ingen motsättning så vitt jag vet, däremot om det är sprint som ovan skriver.

Jag vill både förbättra min Tjejmilentid samt bli generellt snabbare och tränar såhär:

3 ggr/v i vinter, ev ett 4:e pass i vår

korta, snabba intervalle

Lasse Viren sprang jättefort på 5 och 10 km efter några blodpåsar.

Hej, om man tittar på dit första mål att springa 5 km på 20 minuter, tycker jag definitvt att du ska börja med intervaller. Men naturligtvis ska du även lägga in kortare distanspass, där du ska ligga på en låg belastning och inte bränna ut kroppen.

Skul