Quote from Guest on 24 May 2011, 17:12Tjosan!
Ska troligen springa en stafett i början av juli där jag får en sträcka med massstart. Med andra ord så ska jag orka ligga i rygg i 50 minuter i högt tempo i terräng och därefter ha en kanonspurt att lägga in =).Vad finns det för träningar för
Tjosan!
Ska troligen springa en stafett i början av juli där jag får en sträcka med massstart. Med andra ord så ska jag orka ligga i rygg i 50 minuter i högt tempo i terräng och därefter ha en kanonspurt att lägga in =).
Vad finns det för träningar för
Quote from Funbeat user on 24 May 2011, 17:22Mental träning, fysisk snabbhetsträning (korta löpintervaller), impulser under långpass....
/En som höjde farten med 20sek/km efter 17 km av Göteborgsvarvet, för att sedan höja den ytterligare sista biten in mot mål (H)
Mental träning, fysisk snabbhetsträning (korta löpintervaller), impulser under långpass....
/En som höjde farten med 20sek/km efter 17 km av Göteborgsvarvet, för att sedan höja den ytterligare sista biten in mot mål (H)
Quote from Funbeat user on 24 May 2011, 17:58Sprint-intervaller. Spänst-träning. Löpskolning.
Man har ALLTID kraft för 20 -30 sek spurt ... . Då hänger det på löpteknik, anaerob styrka och vinnarskalle
Sprint-intervaller. Spänst-träning. Löpskolning.
Man har ALLTID kraft för 20 -30 sek spurt ... . Då hänger det på löpteknik, anaerob styrka och vinnarskalle
Quote from Funbeat user on 24 May 2011, 18:12Jag håller med Anders, speciellt på det sista,
man har ALLTID kraft kvar att krypa ner i källaren och plocka upp när det drar ihop sig till en spurt!Hur slut man är är, så finns det lite extra att plocka fram då, det sitter i pannbenet, att orka hålla
Jag håller med Anders, speciellt på det sista,
man har ALLTID kraft kvar att krypa ner i källaren och plocka upp när det drar ihop sig till en spurt!
Hur slut man är är, så finns det lite extra att plocka fram då, det sitter i pannbenet, att orka hålla
Quote from Funbeat user on 24 May 2011, 19:12Men för att komma med någonting mer konstruktivt åt dig som svar på din fråga så skulle jag nog säga spontana "spurter" i dina distanspass, och även blanda in lite intervaller med varierande längder och farter :)!
Men för att komma med någonting mer konstruktivt åt dig som svar på din fråga så skulle jag nog säga spontana "spurter" i dina distanspass, och även blanda in lite intervaller med varierande längder och farter :)!
Quote from Funbeat user on 24 May 2011, 19:15Jag trodde att det berodde på explosivitet.
Jag trodde att det berodde på explosivitet.
Quote from Funbeat user on 24 May 2011, 19:21Tror det råder lite missuppfattning i denna fråga med tanke på svaren. Hur mycket du kan spurta i slutet av ett lopp beror på hur mycket du nallat på dina anaeroba reserver under loppet. Du kan vara hur sprintsnabb som helst, men har du inga reserver kvar
Tror det råder lite missuppfattning i denna fråga med tanke på svaren. Hur mycket du kan spurta i slutet av ett lopp beror på hur mycket du nallat på dina anaeroba reserver under loppet. Du kan vara hur sprintsnabb som helst, men har du inga reserver kvar
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 09:12Dock borde väl förmågan att sprinta snabbt med syreskuld och trötta ben vara träningsbar? Samt även hur stor syreskuld man kan dra på sig. (Fast det är väl mer intressant för långsprint/medeldistans, snarare än för att en långdistanslöpare ska förbättra
Dock borde väl förmågan att sprinta snabbt med syreskuld och trötta ben vara träningsbar? Samt även hur stor syreskuld man kan dra på sig. (Fast det är väl mer intressant för långsprint/medeldistans, snarare än för att en långdistanslöpare ska förbättra
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 12:17Om det handlar om sträcka 1 på tjoget så skulle jag råda dit till att springa mycket i skogen. Gärna längre OL-intervaller eller enbart rakt ut i skogen. Du behöver dig inte ora dig inför spurten. Är du med där så är du med i mål också 😉 Men som sagt gä
Om det handlar om sträcka 1 på tjoget så skulle jag råda dit till att springa mycket i skogen. Gärna längre OL-intervaller eller enbart rakt ut i skogen. Du behöver dig inte ora dig inför spurten. Är du med där så är du med i mål också 😉 Men som sagt gä