Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Nu har jag fått rådet att jag ska simma med våtdräkt (och det kommer jag att göra), men samtidigt har någon berättat för mig att i Vansbrosimmet brukar de riktigt vassa tävlingssimmarna välja att INTE ha våtdräkt.

Så min fråga är (förutsatt att det där m

Det stämmer ej. Man simmar snabbare med våtdräkt.

Bra! Jag litade iofs mer på den informationen, men det skadar aldrig att höra med flera när man har nollkoll själv.

Tack, tack!

Här är en video som kanske kan vara intressant:

Tröttnar du på snacket och reklamen så börjar det på 0:47...

Jag har iofs hört att de allra bästa simmarna försöker undvika våtdräkt (om det inte är för kallt) för att dom simmar snabbare utan. Just för att dom har näst intill perfekt teknik. För oss vanliga dödliga ger våtdräkten oss ett bättre vattenläge och därm

Vilka syftar du på då, Christer? Det finns ju simmare här på FB som stått på pallen på Vansbrosimningen och som väljer våtdräkt 10 gånger av 10 för att det går klart snabbare.
Jag tror att Grant Hackett också skulle göra det.

Alla simmar snabbare med våtdräkt- även supereliten. Däremot händer det att segraren i Vansbro kör utan våtdräkt. Detta beror på att man inte får ha våtdräkt på "riktiga" tävlingar som ex OS. De vill helt enkelt träna på det som gäller för dem!

Jag hörde om en i lördags, har redan glömt namnet - återkommer om minnet vill.

Tord: det var intressant att se. Där tycks tesen vara bevisad. De flesta verkar vara väldig ense om att det är snabbare, så jag tar till mig det och får ta och investera i en schysst våtdräkt.

Som gammal dykare har jag bara simmat i ganska otympliga vå

Nu har jag bara erfarenhet från en dräkt och den var gjord för simning. När man väl lärt sig klä sig i den och ser till att dräkten är väl uppdragen och har plats över axlarna är det en underbar känsla att simma med den.
Är det klart vatten och över 15°C