Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStegfrekvens...
You need to log in to create posts and topics.

12

Letat och letat men inte hittat. Läser i vissa trådar att frekvensen skal vara minst 180bpm... Senast jag var ute och joggade, låg min frekvens på 162bpm (ca 6.20 tempo), då tänkte jag ändå på att hålla stegen väldigt korta. (obs är nybörjare på löpning).

Ja, det är lättare att hålla en hög stegfrekvens ju snabbare du springer. Däremot ska det inte vara något problem att hålla ~180 i stegfrekvens även om tempot är 6:20 eller långsammare förutsatt att du gör resten rätt.

det krävs övning för att få till 180 kadens vid långsam jogg men det går!
Långsamt får bara inte betyda lufsande.
Jag brukar räkna stegen och vid lågt tempo hinner jag lätt 4 steg på varje inandning och 4 på utandningen.
Vid halvmara räknar jag nog tre på

Jag försökte få upp kadensen under en period, men den satt liksom fast på 160. Inte förrän jag visade kadensen på min klockdisplay och tittade på den titt som tätt så lyckades jag piska upp den. Jag höll på så ca en månad, och från och med det så sitter d

Tack för svaren. Då fortsätter jag träna på och tittar regelbundet på klockan för att få upp den något 🙂

Trots att jag är stegfrekvenstaliban så tycker jag inte man behöver upp i 180 när man springer så långsamt som 6:20-tempo. Det kan kännas stressat. Men 162 är onödigt lågt. Tricket är att skjuta ifrån så lite som möjligt. Tänk inte att du ska sätta ned fo

Tack för tipset. Räknar inte själv, det sköter fotpodden.

Håller helt med KO men skulle vilja bredda frågan lite eftersom vi alla tänker och fungerar så olika. Eftersom löprörelsen är så starkt koordinerad kommer en förändring i någon detalj - vilken detalj som helst - påverka flera andra saker i steget.

Det v

Jag håller med AL. Och att just fokusera på problemets *olika* potentiella lösningar är ju intessant.

Jag höll på länge (säkert typ 7-8 månader) att "försöka landa mer mitt på foten". Jag tyckte att jag hade kommit en bra bit. Men min frekvens hade fast

De olika faktorerna som man vill förbättra i löpsteget hänger intimt ihop.

Att landa närmare kroppen är samma sak som att ha foten i marken kortare tid, om vi pratar om löpning i konstant fart, vilket är det intressanta förutom i sprintstart.

Om man in

12