Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStegfrekvens mätning - med vad??
You need to log in to create posts and topics.

12

Försöker lära mig att springa med kortare, snabbare steg (POSE/Chi running/etc). Är det värt att skaffa en mätpryttel för detta?

I dag har jag en Garmin Forerunner 301 - GPS med pulsmätare. Den kan man inte ha stegmätare till.

Vilket är bäst:

GF 305 +

Själv har jag en GF 305 och jag räknar stegen under en minut för att få reda på frekvensen. Visst kan det vara trevligt med kadensmätare, men jag ser det som en lyxpryl just nu i alla fall.

rs800 med fotpod räknar stegen åt dig och man får ut det som en variabel i kurvan på datorn sen.
Du får också reda på steglängden...

Christer,

kan man köra en RS800 med både footpod och GPS samtidigt?

Vet inte men tror inte det - jag har fotpoden

Jag håller med Magnus och räknar själv om jag absolut vill veta, men tycker att det är bättre att använda koncentrationen åt att öka stegfrekvensen med bibehållen fart istället: den exakta frekvensen blir vad den blir 🙂

Jag brukar räkna antal steg på 10 sek och försöker komma upp i 16 st (16x6=96 per min). Det brukar vara ganska konstant!

Denna är ju billigare än en ny pulsklocka med tillbehör

http://www.chirunning.com/shop/product.php?productid=25&cat=14&page=1

men det kan ju vara kuligare med en ny klocka så klart 🙂

Bra tips Evely (om man vill ha kadens). Men finns nåt billigare om man vill se steglängd i cm på ett enkelt sätt? Nån som vet?

Kanonbra tips Evely. Det enklaste verkar vara att beställa från Amazon.com tror jag. Funderar även på en Chirunning DVD. Måste bara vänta lite - det var mycket tjöt hemma om att jag nyligen köpte en våtdräkt - "du bara köper en massa träningsprylar hela t

12