Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStegfrekvens på 140-150
You need to log in to create posts and topics.

Hej, jag har sprungit till och från flera år, men aldrig satt mig in i det här med teknik, steglängd och liknande. Men nu då jag börjar läsa på lite verkar jag ju vara helt ute och cykla istället, hur i hela friden ska jag kunna ha en stegfrekvens på mins

Ett bra tips brukar vara att springa på stället, då är det svårt att ha en "låg" stegfrekvens, den brukar automatiskt hamna vid en 180 steg per minut.
Sen är det bara att luta "hela" kroppen en aning framåt och undvika att ramla genom att "bara" springa

Uffe.
Är du nöjd - fortsätt så.
Är också 180 cm.
Struntar fullständigt i vilken hastighet jag har.
Det skall kännas avslappnat. Räcker för mig.

Tvingar du dig till några måsten så är chansen större att det blir sämre än bättre.
Vi är förbaskat olika.

Har alltid sprungit med relativt låg frekvens. Men har ändå gått att göra relativt sett hyfsade tider på längre sträckor. Jag ändrar frekvens med farten, blev förvånad när jag ffg insåg inte alla gör det.

Uffe,
En fråga är förstås varför man vill göra detta. Du har redan fått kommentarer om det. Om man nu lämnar den saken därhän, här är mina erfarenheter:

Jag "satt fast" i kadens runt 160. Då låg jag på ca 4:50 tempo på milen, typ. Jag är 180cm (en smula

Jag började men löpstegsanalys, i början så sprang jag med en metronom (mp3 @ 185 bpm) i örat.

Nu ligger jag mellan 180-190 bpm och det känns kanon och lättare i samma fart som tidigare, tricket är som sagt fotisättning och liten box(avståndet från häl i

Uffe, om du trivs med din löpning kan du förstås fortsätta med 140-150.

Men det är ett symptom på att du skjuter ifrån onödigt mycket och onödigt länge. Det slösar med energi och ökar belastningen på knä och höft.

En löpare är som en studsande boll. Ju

Klas, ett intressant upplägg som stämmer väl överens med det jag hörde från vissa källor när jag var nere på Springtimes träningsläger i Portugal i mars. Själv så ligger jag på ca 170 bmp, och försöker "lära" mig att öka stegfrekvensen utan att öka farten

När man springer långsamt, typ 6:30-fart eller långsammare, så tycker jag 170 verkar helt OK.

När man springer långsamt med litet frånskjut blir tiden i luften så kort att den är svår att minska genom att höja stegfrekvensen från 170 till 180. Och i låg