Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelStegvis uppgradering till 10 dela …
You need to log in to create posts and topics.

Campagnolo har 50/36

Med min högsta utväxling kan jag hålla ca 50. Vilket räcker mer än väl.

Snarare ligger väl de flesta motionärer (och jag) runt 30 km/h. Det är för dessa farter man bör dimensionera utväxlingen.

Då tappar man ju klungan.....

Ta bort storklingan då, om det inte behöver gå fortare än 30. Igår låg vi (3 man) och växeldrog i mellan 45-50 i en lång utbrytning på träningen, funkar bra även med kompakt 50t.

Som vanligt har vi nu kommit långt från den tekniska frågan, om 9 delat passar på 10 delat. Något svar på den frågan har väll inte trådskaparen fått?

I stället börjar nu tråden handla om i vilka farter man cyklar, vilket trådskaparen troligtvis inte alls

"Blir kanske compact denna gång när jag ändå byter drev."

Da må du også skifte krank og krankarmer , men det er du sikkert klar over.
Et 10 delt kjed er litt smalere en 9 delt . Og du kan bruke det på 9 delt krans bak.

"Da må du også skifte krank og krankarmer , men det er du sikkert klar over.
Et 10 delt kjed er litt smalere en 9 delt . Og du kan bruke det på 9 delt krans bak"

Så blev det. Nu sitter det ett Compactparti med en 10 växlad kedja och en 9 delad kasett i b

(t+)

"Har haft både och och skulle aldrig vilja byta tillbaka till 50/34 "

Conny, skulle du kunna förklara lite varför du inte vill byta tillbaka till Compact?

Mina betänkligheter försvann när jag insåg att det var större utväxling på 50/11 än på 53/12. 53/1

Campa är aldrig fel att byta till.