Quote from Guest on 26 May 2014, 13:12Hej 🙂
Jag ska springa 100 km i augusti på Stockholm ultra och vill gärna ha lite tips kring val av skor... Vad rekommenderar ni?
Det är första gången jag ska springa så långt och tänkte kolla med expertisen på Funbeat innan jag köper nya! Jag vill ju
Hej 🙂
Jag ska springa 100 km i augusti på Stockholm ultra och vill gärna ha lite tips kring val av skor... Vad rekommenderar ni?
Det är första gången jag ska springa så långt och tänkte kolla med expertisen på Funbeat innan jag köper nya! Jag vill ju
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 13:22"Platta maratonskor är förkastligt. Du kommer inte att orka hålla uppe steget utan sjunka ihop rejält på varje steg i slutet av loppet. Fötterna och framför allt lårmusklerna tar rejält stryk. "
http://www.stockholmultra.se/start/content.cfm?Sec_ID=4421&R
"Platta maratonskor är förkastligt. Du kommer inte att orka hålla uppe steget utan sjunka ihop rejält på varje steg i slutet av loppet. Fötterna och framför allt lårmusklerna tar rejält stryk. "
http://www.stockholmultra.se/start/content.cfm?Sec_ID=4421&R
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 13:42Jag sprang med förkastliga Puma Roadracer förra året. Det gick bra.
Men allt handlar om vad man är van vid och trivs med. Det är distansen och tiden som är utmaningen inte skorna, så länge skorna sitter som de ska på fötterna.Hoka tycker jag personlig
Jag sprang med förkastliga Puma Roadracer förra året. Det gick bra.
Men allt handlar om vad man är van vid och trivs med. Det är distansen och tiden som är utmaningen inte skorna, så länge skorna sitter som de ska på fötterna.
Hoka tycker jag personlig
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 14:54Men ska man verkligen ha ETT par skor på en varvbana?
Jag har aldrig sprungit en ultra men intuitivt så hade jag startat med ett par lätta o fina. När tröttheten kommer och steget blir sämre, ja då tror jag skulle byta om till ett par Hoka eller några a
Men ska man verkligen ha ETT par skor på en varvbana?
Jag har aldrig sprungit en ultra men intuitivt så hade jag startat med ett par lätta o fina. När tröttheten kommer och steget blir sämre, ja då tror jag skulle byta om till ett par Hoka eller några a
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 15:13Enligt min erfarenhet sväller inte fötterna extremt mycket under långlopp. Men jag har aldrig sprungit längre än 24. Jag gissar dock att detta är lite individuellt. För min del räcker det i alla fall med att lätta lite på snörningen efter sådär 4-5 timmar
Enligt min erfarenhet sväller inte fötterna extremt mycket under långlopp. Men jag har aldrig sprungit längre än 24. Jag gissar dock att detta är lite individuellt. För min del räcker det i alla fall med att lätta lite på snörningen efter sådär 4-5 timmar
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 16:01Har inte heller känt något behov av att byta skor, varken på varvbana eller annan bana. Bytte inte skor på Stockholm ultra (100km) eller Skövde 24-timmars, lättade bara lite på snörningen. Kör alltid i samma gamla trotjänare som jag kört långpassen i så a
Har inte heller känt något behov av att byta skor, varken på varvbana eller annan bana. Bytte inte skor på Stockholm ultra (100km) eller Skövde 24-timmars, lättade bara lite på snörningen. Kör alltid i samma gamla trotjänare som jag kört långpassen i så a
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 16:35(t+) till både Sten och Annica
(t+) till både Sten och Annica
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 18:1510 mil är ju nu en rätt "kort" sträcka. Hoka skorna görs sig bäst på lite längre lopp 😉
Förut så bytte jag skor när fötterna svällde,men då är det oftast försent. Nu börjar jag med de skorna som funkar den sista milen och då slipper jag få problem med fö
10 mil är ju nu en rätt "kort" sträcka. Hoka skorna görs sig bäst på lite längre lopp 😉
Förut så bytte jag skor när fötterna svällde,men då är det oftast försent. Nu börjar jag med de skorna som funkar den sista milen och då slipper jag få problem med fö
Quote from Funbeat user on 27 May 2014, 08:36Tack för era svar!
Jan-Erik,"problemet" är bara att jag för tillfället springer i Brooks PureFlow, vilka är supersköna... Men jag undrar om de inte blir för veka för tio mil?
Tack för era svar!
Jan-Erik,"problemet" är bara att jag för tillfället springer i Brooks PureFlow, vilka är supersköna... Men jag undrar om de inte blir för veka för tio mil?
Quote from Funbeat user on 27 May 2014, 08:44Vi är alla olika. Första gången är det omöjligt att veta hur man själv och sina fötter kommer må.
Skaffa ett par som du tror fungerar bättre. Lite stabilare, lite mer dämpade. Spring in dom. Men om du nu trivs med dina nuvarande så mycket mer. Börja med d
Vi är alla olika. Första gången är det omöjligt att veta hur man själv och sina fötter kommer må.
Skaffa ett par som du tror fungerar bättre. Lite stabilare, lite mer dämpade. Spring in dom. Men om du nu trivs med dina nuvarande så mycket mer. Börja med d