Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelStorlek på cykelskor
You need to log in to create posts and topics.

Hejsan,

Jag är kanske inte den första som frågar, men:

Jag köpte nya cykelskor idag, Shimano R087. Mina fötter är 28.4 cm långa och jag köpte ett par 45:or. Normal sett har jag 44 eller 45 i skostorlek.

Nu till min fråga. Dom sitter lite tajt eller me

Har begränsad erfarenhet, men nog verkar det som att cykelskor precis som löpskor ofta är löjligt små o smala i storlekarna.

Har inte hittat några nackdelar med lite rymliga cykelskor, men det finns kanske? Fötterna blir ju inte mindre efter tio mil på

De flesta skor är i konstmaterial, och töjer sig väl marginellt. Det viktiga är att de inte glappar i hälen och inte klämmer över lästen.

Några millimeter tillgodo framför tårna tycker jag låter lite. Tänk på att de sväller när det blir varmt.

Är du van vid cykelskor sedan tidigare? Min erfarenhet är att jag alltid kan köpa Shimano-skor (MTB, vanliga racer och tri-skor) i min vanliga skostorlek och de passar bra, men det är inte som att ha vanliga skor på sig. De upplevs tightare men är något j

Jodå jag är van fast bara vid MTB skor. Grejen är att de här skorna är på gränsen. Pressar jag tån mot golvet hårt så når jag till framändan. Men tårna slår inte i där fram. Det är snarare att dom är lite för smala som är problemet... Fan det är svårt det

ShimaNOs skor är smala. Även som cykelsko. Egentligen inget för vikingafötter som ofta är breda.

Jag har alltid fått höra, ta 1 strl större på cykelskor... och det funkar för mig, min "normala" strl är alldeles för liten!

Då är det Shimano MTB och landsvägsskor som jag har..

shimano är det +1 som gäller

kolla på lite onlinebutiker, vissa skriver ut insole-cm
tror http://www.bike-discount.de har cm-angivelser

jag har ett par shimano 43(använt 2 säsonger) och behöver 44 märker jag nu.

Hittar inget på den hemsidan, men jag hittar lite sizing charts här och där. Min fot är 28.1 cm lång så jag antar att jag borde ha 46 om man tänker på att att 45an har en cm -storlek på 28.5

Jag har storlek 42 i alla skor, även på cykelskor, oasvett räcer, mtb eller vinterskor. Både Shimano och Specialized.