Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelStorlek på ram(Racer)
You need to log in to create posts and topics.

"Med ovanstående vill jag säga att så länge du kan laborera med sadelhöjd och längd på styrstam så är ju inte ramstorleken skriven i sten. Eller? "

Helt rätt. Dock kan det bli lite knivigt om ramen är för lång.
Vill ju inte gärna sätta vinkelslipen i öv

Det viktigaste är ändå att titta på den specifika geometrin för den ram/cykel du har tänkt köpa. Har fått erfara nu i mina egna cykelinvesteringar att det skiljer sig oerhört mycket gällande allt. Hur man mäter, vad man kallar mätvärdena, hur ramen är byg

Instämmer, min 54 M ser väldigt liten ut

Fel

En storlek 52 är alltid en storlek 52. Däremot så skiljer det på hur tillverkaren mäter. En del mäter CC och en del mäter CT och en del har så slopade ramar så det inte ens går att mäta och då blir det en virtuell CC kanske.

Men det spelar ingen rol

Per, nej, en angiven storlek 52 är inte alls alltid en storlek 52. Då hade det ju inte skiljt något och vi hade inte haft några problem.

Gå in på Cubes cyklar och titta på t.ex storlekarna 50 och 53. På vilket sätt det så självklart att Cube kallar dess

Att den mindre är att föredra är en sanning som långt ifrån alltid stämmer också. Att sitta med en hög sadel och ett lågt styre är inte direkt komfortabelt. Då är kanske aningens längre reach (vilket lätt åtgärdas med en kortare styrstam) att föredra.

Jag håller en krona på Per här. En för lång/hög cykel går inte att göra så mycket åt. För hur lätt är det att kapa tex ett överrör?

Men en för kort/låg kan man höja/förlänga betydligt lättare.

Men som alltid/oftast. Lagom är bäst;)

Vänligen

P.

Läs nu vad jag skriver Joakim och lägg inte ord i min mun.

50 CC är 50 CC. 50 CT är 50CT punkt slut. Det är nämligen ett mått som är exakt angivet från vevaxeln till Center-Center eller Center-Top på sadelstolpen. CC är alltså till center av överröret oc

Tjena!
behöver ett väldigt snabbt svar här.
Letar efter en racercykel, o hittade en på blocket, trixet är att jag tror den är för stoor för mig, om jag fattar vad ni har snackat om innan..
måtten på cykeln är:
1. måttet från center av vevpartiet till t

Nej, inte dina drømmar (ær i Oslo) men just den cykeln skulle du ångra bittert.