Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSträckning i vaden?
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag skulle gå nerför en trapp och plötsligt högg det till i vaden, svårt att beskriva, men nu kan jag inte gå på den utan att det gör ont, än mindre sträcka ut den.

Vad är det för fel och vad ska jag göra åt det?

Jag skulle gissa att det är muskelbristning. Fick en sådan själv i vaden en gång, kom från ingenstans i en lätt jogg i uppförsbacke och kunde sedan överhuvudtaget inte stödja på benet.

Jag gjorde inget särskilt förutom att vila, och sedan träna lite för

okej tack för svar. Jag ska köra på att vila lite mer än en vecka och se hur det ser ut då.

Men det konstiga var att jag var inte ute och sprang när det hände, utan det hände direkt på morgonen när jag gick nerför en trapp. Den senaste veckan har dessut

Det ser ut som om jag har drabbats av en ytlig muskelbristning. Jag undrar om jag ska gå på det, värma/kyla, använda linda eller inte m.m, för att korta läkningstiden? Jag har läst runt på internet men det står allt möjligt. Vissa säger att man ska gå så

Aktiv vila dvs. gå och cykla m.m.. Räkna med två veckor!

Fundera du även på förebyggande styrketräning av vaderna.

tack, promenera kan jag gärna göra, annars blir jag rastlös;). Tidigare har jag gjort tåhävningar i förebyggande syfte, ska helt klart fortsätta med det så fort jag kan för just nu gör det ont..

För mig är vaderna "min akillesvad" =P.

Brukar försöka köra en del tåhävningar, vid längre distanser på väg/gångväg så är det som ger sig först mina vader.

Konstigt för vid terräng/trail-löpning så får jag aldrig problem med stumma lätt värkande vader :

@ Fanny
Muskelbristning i vaden kan egentligen ta väldigt länge att läka, men oftast går det att "rehabba" bort det akut onda på 1-3 veckor genom aktiv vila, så som andra föreslår.

Har man väl drabbats så är muskeln redan brusten så att säga, och det är

Tack så mycket alla för era svar!

Idag, dagen efter, känns inte mycket, jag kan gå utan besvär men jag vet att det fortfarande är skadat. Jag ser till att vila minst en vecka, börjar nog promenera och cykla lite smått om en vecka.

Det jag hört är att

Ja ja Fanny, deppa inte ihop fullständigt nu... Har haft 4 lr 5 bristningar/sträckningar i ena vaden som är rehabade mha vadhävningar. Springer idag långpass på ~25 km varje söndag och ska ha marapremiär i sommar.

Gör ett bra jobb med rehaben så kommer ä

12