Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStukning...
You need to log in to create posts and topics.

Jaha.. Så har man lyckats stuka fot (och arm) precis lam innan alla tävlingar drar igång... (Det kan vara riktigt farligt med aerobic :-)) Varit hos läkare för att röntga och varit hos sjukgymnast och lindat foten..

Tanken var att jag ska springa Sthlm

Du tror ínte att det kan vara värt att ta rådet av läkare & sjukgymnast som du trots allt har sökt & betalat för. Eller hoppas du bara få ett råd av "nån" som går i linje med ditt önskemål?

Hur kul det än är att prestera på kort tid så kan du få ångra di

Stukad fot

2 mil på hård asvalt. Nääääääääääää

3 mil på ojämn skogsstig. Nääääääää

Bara att bita i det sura äpplet och hoppa över tills foten blir bra.

Så länge svullnaden är kvar ska du inte utsätta den för nåt av dessa längre lopp.
När svullnaden gått ner kan du säkert tejpa dig till tillräcklig stabilitet men frågan är hur fötterna känns efter ett LL med tejp.

Jag har spelat fotboll tejpad efter stuk

Vid vanliga stukningar drar man ut eller i värsta fall drar av vävnader på utsidan av foten ungefär vid fotknölen. Detta gör att foten tappar sin stabilitet, dvs inte kan hålla emot lika bra om man trampar snett. Den sämre stabiliteten är märkbara långt e

Se upp med de farliga aerobicspassen strax före tävlingar!

Undvik i alla händelser nya oprövade moment, och fokusera stenhårt på tekniken i synnerhet vid riktningsändringar. Välj om möjligt lägre tempo och low impact samt en förenklad koreografi med färr

Ett par veckor innan en tävling jag inte vill missa undviker jag all aktivitet där skaderisken är lite större; typ innebandy, badminton och sådant.

Nu när skadan tyvärr då skett så är mitt råd att ställa in helgens lopp och satsa på att stukningen gått ö

Ja, jag har nog egentligen hela tiden vetat att ni skulle svara så här, vilket ju såklart är det bästa. Nu idag när jag fått lite distans till det hela har jag allt "nyktrat till i tanken" och insett att det blir till att stå bredvid på lördag....

Tack

Klokt beslut Anna.
Lycka till med läkningen & löpningen på sikt.

Mvh / Harald